Österrikiska forskare visar i in-vitro-studie att ColdZyme® blockerar viruset bakom Covid-19

28 mars 2022

Icke-regulatoriskt pressmeddelande

En forskargrupp vid universitetet i Innsbruck har i in vitro-försök kunnat visa att Enzymaticas munspray ColdZyme blockerar SARS-CoV-2-viruset genom att hindra det från att fästa vid mänsklig vävnad. De österrikiska forskarna rekommenderar nu att fler studier görs för att utreda hur befintliga produkter som skyddar mot virus, till exempel munspray, kan användas för att skydda mot SARS-CoV-2.[1] En tidigare studie genomförd av Enzymatica visade att ColdZyme inaktiverade samma virus till 98,3 %.[2]

Studien vid universitetet i Innsbruck har gjorts på eget initiativ av forskargruppen och finansierades inte av Enzymatica. Resultaten har presenterats i en artikel i den tyska tidskriften BIOSpektrum.

”Vi vet sedan tidigare att ColdZyme är effektivt mot förkylningsvirus och 2020 presenterade vi en egen in vitro-studie som visade att ColdZyme inaktiverar SARS-CoV-2-viruset med 98,3 %”, säger Claus Egstrand, VD för Enzymatica.

Bolaget planerar nu flera studier för att fördjupa insikterna kring hur ColdZyme verkar mot förkylningsvirus, men också mot olika varianter av SARS-CoV-2, inklusive omikron-varianten.

”Vi behöver förstå de faktiska effekterna på människor, även om testerna i laboratoriemiljö har visat lovande resultat. Det hade naturligtvis varit intressant om det går att visa att ColdZyme även kan skydda mot
SARS-CoV-2-virus”, säger Claus Egstrand.

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA:

Claus Egstrand, VD, Enzymatica AB
Telefon: +44 7780 22 8385 | E-post: claus.egstrand@enzymatica.com

Stefan Olsson, kommunikationschef, Enzymatica AB
Telefon: 0708-55 11 85 | E-post: stefan.olsson@enzymatica.com

OM ENZYMATICA AB
Enzymatica AB är ett life science-bolag som utvecklar och säljer hälsoprodukter mot främst sjukdomar och symptom i öron-näsa-hals-regionen. Produkterna är baserade på en barriärteknologi, som inkluderar marina enzymer. Bolagets första produkt är medicinteknikprodukten ColdZyme®, en munspray mot förkylning. Produkten har lanserats på ett 30-tal marknader på 3 kontinenter. Strategin är att fortsätta växa genom att utveckla fler hälsoprodukter och stärka positionen på befintliga marknader och expandera till fler geografiska marknader via etablerade partners. Bolaget har huvudkontor i Lund och är listat på Nasdaq First North Growth Market. För mer information besök www.enzymatica.se och www.enzymatica.se/sv/section/media/pressmeddelanden

Enzymaticas Certified Adviser är Erik Penser Bank. Tel: 08-463 83 00 E-post: certifiedadviser@penser.se