• Enzymatica AB/

Rapporterade resultat för sekundära effektmått från University of Kents studie av ColdZyme® visar signifikant minskning av symtom, förlorade träningsdagar och virusmängd

Studien, som nu har slutförts, är en oberoende, forskarinitierad, randomiserad, dubbelblind placebostudie ledd av professor Glen Davison, chef för School of Sport and Exercise Sciences vid University of Kent i Storbritannien.

De sekundära effektmåtten har nu rapporterats som signifikanta. Alla resultat har offentliggjorts på webbplatsen https://doi.org/10.1186/ISRCTN18133939.

Studien omfattade 164 uthållighetsidrottare som använde antingen ColdZyme eller placebo när de upplevde symtom på övre luftvägsinfektion. Skillnaden mellan ColdZyme och placebo visade sig vara signifikant.

"Det primära effektmåttet visade att varaktigheten av en infektion i de övre luftvägarna reducerades avsevärt, vilket innebar att idrottarna i ColdZyme-gruppen återhämtade sig från infektionen och kunde återgå till full träning mycket tidigare. De sekundära effektmåtten visade en signifikant lägre virusmängd för rhinovirus (den vanligaste orsaken till förkylning), med ColdZyme kontra placebobehandling, lägre symtombetyg och färre förlorade träningsdagar för idrottare i studien. Till exempel förlorade idrottare vanligtvis 3-4 dagars träning i placebogruppen jämfört med 1-2 dagar i ColdZyme-gruppen”, säger professor Glen Davison.

"Dessa resultat indikerar att ColdZyme behandlar den underliggande orsaken till infektionerna i de övre luftvägarna, hämmar virusens förmåga att infektera celler ytterligare, stoppar spridningen av viruset mellan celler och låter kroppen eliminera och ’komma över’ virusinfektionen snabbare. Som ett resultat är följdeffekterna och förkylningssymtomen mindre allvarliga”, fortsätter professor Glen Davison.

"Resultaten från den här studien på idrottare kan översättas till en bredare kontext, nämligen minskningen av antalet arbetsdagar som går förlorade på grund av infektionsorsakad sjukdom, med färre symptom, vilket leder till ökade hälsovårdsfördelar som en bredare befolkning kan dra nytta av i vardagen", sa Claus Egstrand, VD för Enzymatica

Studien kommer att lämnas in för en peer review.

Rapporterade sekundära effektmått:

• Symtomlindring (Total Jackson Score): Signifikant mot placebo
  • Antal förlorade träningsdagar:                Signifikant mot placebo
  • Rreduktion av virusmängd:                     Signifikant mot placebo

Fakta

ColdZyme® är en munspray som skyddar mot virus i de övre luftvägarna som orsakar förkylning och influensaliknande symtom. ColdZyme® är lätt att använda och agerar snabbt. ColdZyme® bildar en skyddande fuktbarriär på slemhinnan i munhålan och svalget. Barriären inaktiverar virus och hämmar deras förmåga att spridas och föröka sig.

ColdZyme har certifierats enligt EU-förordningen MDR (klass III) av det anmälda organet Eurofins. Certifieringen innebär strängare krav på bevis på klinisk validitet, säker design och marknadsövervakning. ColdZyme®-produkter är nu MDR-certifierade med följande utökade avsedda användning: Läs mer på www.ColdZyme.se

Informationen i pressmeddelandet är sådan som Enzymatica är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 september 2024, kl. 20:30 CET.

Claus Egstrand, VD, Enzymatica AB
Telefon: +44 7780 22 8385 | E-post:
claus.egstrand@enzymatica.com

Om Enzymatica

Enzymatica AB utvecklar och säljer produkter som behandlar och lindrarinfektioner och symptom i de övre luftvägarna. Produkterna baseras på Penzyme® tekniken som inkluderar marina enzymer med unika egenskaper. Den bästsäljande produkten är ColdZyme®, en munspray mot förkylning och förkylningsliknande symptom i de övre luftvägarna. ColdZyme har lanserats på drygt 30 marknader på fyra kontinenter. Strategin är att fortsätta växa genom att utveckla fler hälsoprodukter samt stärka positionen på befintliga marknader och expandera till fler geografiska marknader via etablerade partners. Bolaget har huvudkontor i Lund och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ).

För mer information besök www.enzymatica.se