• Enzymatica AB/

Slutgiltiga resultat från oberoende klinisk studie visar att ColdZyme® förkortar sjukdomsperioden med cirka 5 dagar.

University of Kent har publicerat slutgiltiga resultat för primärt effektmått från den nu avslutade dubbelblinda, placebokontrollerade, randomiserade studien om ColdZyme. Studien har gjorts på 164 elitidrottare i Storbritannien.

Studien är en oberoende, forskarinitierad in vivo-studie ledd av Glen Davison, professor i idrotts- och träningsvetenskap och forskare inom träningsimmunologi vid University of Kent i England.

"Den slutgiltiga analysen av den genomförda studien pågår fortfarande, men data för det primära effektmåttet, det vill säga varaktigheten av infektionen i de övre luftvägarna, är nu slutgiltiga. Resultaten är verkligen spännande eftersom de visar en statistiskt signifikant minskning av sjukdomsperiodens längd. Minskningen var cirka 50 %, vilket innebär att idrottarna i ColdZyme-gruppen återhämtade sig från infektionen och kunde återgå till full träning på ungefär halva tiden jämfört med placebogruppen (cirka 6 dagar jämfört med 11 dagar). Analysen av de sekundära effektmåtten, inklusive symtomvärdering och minskning av virusbelastning, pågår fortfarande med förväntade resultat inom de närmaste veckorna,” säger professor Glen Davison.

"Resultatet är naturligtvis mycket positivt för Enzymatica. Det är en omfattande studie på 164 deltagare och vi ser fram emot resultaten för de sekundära effektmåtten när det gäller bland annat symptomlindring," säger Claus Egstrand, VD för Enzymatica.

Se officiell data från ISRCTN Registry på BCM (del av Springer Nature Group): Länk

Fakta ColdZyme®

ColdZyme® bildar direkt en fysisk barriär i munnen och halsen som täcker, fuktar och skyddar munhålan och halsen, fångar in virus och inaktiverar och hämmar förmågan hos infångade virus att infektera celler och föröka sig. Den receptfria munsprayen har certifierats enligt EU-regleringen MDR (klass III) av Eurofins, ett godkänt europeiskt kontrollorgan för medicintekniska produkter. Certifieringen innebär skärpta krav på bevisen för klinisk validitet, säker design och marknadsövervakning. ColdZyme® produkterna är nu MDR-certifierande med följande utökade avsedda användning:

• Behandla och lindra förkylnings- och influensaliknande symtom.

och med följande utökade produktpåståenden:

• Skyddar mot virus som orsakar förkylnings- och influensaliknande infektioner i de övre luftvägarna.
  • Förkortar varaktigheten för förkylnings- och influensaliknande infektioner i de övre luftvägarna om det används vid ett tidigt stadium av infektionen.
  • Lindrar förkylnings- och influensaliknande symtom, inklusive halsont.

Läs mer på www.ColdZyme.se

Informationen i pressmeddelandet är sådan som Enzymatica är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 augusti 2024, kl. 15:30 CET.

För mer information, kontakta:

Claus Egstrand, VD, Enzymatica AB
Telefon: +44 7780 22 8385 | E-post:
claus.egstrand@enzymatica.com

Om Enzymatica

Enzymatica AB utvecklar och säljer produkter som behandlar och lindrarinfektioner och symptom i de övre luftvägarna. Produkterna baseras på Penzyme® tekniken som inkluderar marina enzymer med unika egenskaper. Den bästsäljande produkten är ColdZyme®, en munspray mot förkylning och förkylningsliknande symptom i de övre luftvägarna. ColdZyme har lanserats på drygt 30 marknader på fyra kontinenter. Strategin är att fortsätta växa genom att utveckla fler hälsoprodukter samt stärka positionen på befintliga marknader och expandera till fler geografiska marknader via etablerade partners. Bolaget har huvudkontor i Lund och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ).

För mer information besök www.enzymatica.se