Penser Access: Enzymatica - Sverige visar vägen

Report this content

Försäljningen steg till 6,4 mkr (5,3), vilket var 1 mkr över vår förväntan. Enligt svensk apoteksstatistik från Nielsen ökade försäljningen av ColdZyme till konsument med 38% y/y. Drivet av att den svenska försäljningen utgjorde en stor del av försäljningen steg bruttomarginalen till 63% (51%) då bolaget har egen direktförsäljning i regionen. Rörelsekostnaderna var något över vår förväntan, avvikelsen låg primärt i en högre R&D-kostnad på grund av den pågående dubbelblinda, placebokontrollerade studien av ColdZyme i Tyskland. Vi justerar upp vår försäljningsprognos för 2019e och 2020e med 1% efter rapporten. Detta på grund av den starka försäljningen i kvartalet. Vi bibehåller vår förväntan om att försäljningstillväxten ska ta fart under 2020 drivet av 1) att STADA drar igång tyska marknaden igen, 2) att Maren-avtalet planeras ge ett försäljningstillskott på 27 mkr, 3) en ökad marknadspenetration för ColdZyme på de nya marknaderna Sydafrika, Hong Kong, Macau och Spanien, och 4) lanseringen i Japan via ett ledande health care-företag. Vi ser en fortsatt hög potential för aktien till en hög risk.

Läs den fullständiga analysen: https://links.penser.se/f/a/enzy_20190718.pdf

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på www.penser.se