Penser Access: Eolus Vind - Fortsätter beta av sin dignande pipeline

Report this content

Med leveransen av Anneberg på 11 MW i Q2 (dec-feb) har Eolus tagit ännu ett litet steg på vägen att leverera på sig dignande pipeline. Valutasäkringar pressade dock resultatet i kvartalet, till en EBIT på 26 mkr, motsvarande en EBIT-marginal på 7%. Nu ligger fokus på uppförandet av Sötterfällan (36 MW), Nylandsbergen (68 MW) och Kråktorpet (163 MW). Efter en justering för överlåtelsen av turbinleveransavtalet till kunden för Kråktorpet och justerade antaganden för timingen på intäktsavräkningen har vi nu justerat vår EBIT-prognos, med -2% för ’18/19e, -27% för ’19/20e och +31% för ’20/21e, som dock är netto oförändrad för prognosperioden.  Totalt sett räknar vi med samlade rörelsevinster på väl över 700 mkr fram till slutet av ’20/21e, vilket kan jämföras med börsvärdet på under 1300 mkr och motsvarar P/E 10x 19/20e och 5x 20/21e. Vi ser därför en hög kurspotential i aktien till en medelhög risk.

Läs den fullständiga analysen: https://links.penser.se/f/a/eolus_20190426.pdf

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bankaktiebolag. Läs mer på www.penser.se