EOS Russia till First North vid Stockholmsbörsen

Report this content

EOS Russia, ett nybildat investmentbolag med säte i Stockholm, planerar en listning på First North vid Stockholmsbörsen. Med omfattande erfarenhet och attraktiva ryska krafttillgångar har EOS Russia mycket goda möjligheter att dra fördel av omvärderingspotentialen i den ryska kraftsektorn.

EOS Russia har bildats för att ta tillvara de attraktiva investeringsmöjligheter som följer av den ryska kraftsektorns avreglering och privatisering. Fram till 2012 pågår en genomgripande reform som berör alla delar av den ryska kraftsektorn – struktur, ägande och prissättning. Bakgrunden till reformen är det stora investeringsbehov som uppstått till följd av reglerade elpriser i kombination med kraftigt ökande efterfrågan på el.

– Vi bedömer att marknadspriset kommer att ligga minst dubbelt så högt som dagens reglerade pris. Under de närmaste fem åren ser vi en betydande omvärdering av ryska krafttillgångar, säger Sven Thorngren, grundare och vd i EOS Russia.

EOS enskilt största innehav är det statligt kontrollerade UES, Rysslands största kraftbolag. Den planerade uppdelningen av UES sommaren 2008 innebär en privatisering av merparten av rysk kraftproduktion baserad på gas och kol. UES aktieägare kommer att erhålla proportionella andelar i de fristående bolagen, som idag värderas betydligt högre enskilt än i dagens holdingbolagsstruktur.

De tre grundarna Seppo Remes, Sven Thorngren och Lauri Sillantaka har omfattande erfarenhet inom den ryska kraftsektorn. Seppo Remes, styrelseordförande i EOS Russia, är styrelseledamot i UES och har även varit styrelseledamot i Vostok Nafta samt vd i Vostok Energo. Sven Thorngren, vd i EOS Russia, har bland annat varit institutionell aktiemäklare vid Troika Dialog och försäljningschef vid East Capital. Lauri Sillantaka, chefsanalytiker i EOS Russia, har tidigare varit chef för analysavdelningen och kraftanalytiker vid Troika Dialog och kraftanalytiker vid Carnegie i Finland. Förutom Seppo Remes och Sven Thorngren ingår i styrelsen Morten Ahlström, Pontus Lesse, Paul Swigart och Marc Winer.

Ett antal institutionella investerare, däribland Fortum, Robur, Stena Finans, Skrindan, och Varma, har genom en riktad emission i maj 2007 investerat sammantaget 1,3 miljarder kronor.

Ett erbjudande gällande 4 000 000 nyemitterade aktier offentliggörs idag, den 21 maj 2007. Mer information finns i prospektet på www.eos-russia.se.

BILAGA

Erbjudandet
Bolagets aktier avses tas upp till handel på First North vid Stockholmsbörsen från och med den 25 juni 2007, förutsatt att spridningskravet uppfyllts. Styrelsens ambition är att sedermera ansöka om notering på Nordiska listan.

- Erbjudandet omfattar 4 000 000 nyemitterade aktier. Skulle efterfrågan bli större än förväntat kan styrelsen besluta om att emittera ytterligare högst 2 000 000 aktier. Oavsett efterfrågan förbehåller sig Bolaget rätten att begränsa emissionen till att omfatta ett färre antal aktier.
- Priset per aktie kommer att fastställas genom ett så kallat anbudsförfarande i intervallet 100–104 procent av substansvärdet per aktie i Bolaget den 12 juni 2007. Bolaget förbehåller sig dock rätten att fullfölja erbjudandet till ett lägre pris än 100 procent av substansvärdet den 12 juni 2007. Den 11 maj 2007 uppgick substansvärdet till 98,25 kr per aktie.
- En handelspost består av 50 aktier. Samtliga aktier är av samma slag. Courtage utgår ej
- Vid en nyemission om 4 000 000 aktier kommer EOS att tillföras lägst 393 mkr och högst 409 mkr före emissionskostnader baserat på substansvärdet den 11 maj 2007.

Erbjudandet genomförs i syfte att tillföra Bolaget ytterligare kapital för att genomföra den fastställda investeringsstrategin samt att diversifiera aktieägarstrukturen och på så sätt uppnå en god likviditet i aktien. Härutöver genomförs erbjudandet i syfte att skapa ett attraktivt investeringsalternativ mot den ryska kraftsektorn i samband med den pågående reformen.

Finansiell rådgivare till EOS och Lead Manager för erbjudandet är HQ Bank. Mandatum är Senior Co-Manager och Avanza är Co-Manager. Vinge är legal rådgivare till EOS.

Tidsplan
Anmälningsperiod: 28 maj – 12 juni 2007
Beräknat datum för offentliggörande av utfallet i
erbjudandet och det slutgiltiga priset: 18 juni 2007
Sista betaldag: 21 juni 2007
Beräknad första dag för handel i BTA: 25 juni 2007

Prospekt avseende erbjudandet och upptagande till handel kan laddas ner från EOS hemsida (www.eos-russia.se), HQ Banks hemsida (www.hq.se) och Avanzas hemsida (www.avanza.se).

Prospektet tillhandahålls även kostnadsfritt i papperskopia hos EOS och hos HQ Bank (Norrlandsgatan 15 D i Stockholm) samt kan beställas på telefonnummer +46-8-700 00 99.

Anmälan om teckning av aktier i erbjudandet sker i enlighet med instruktioner i prospektet.

Stockholm den 21 maj 2007
EOS Russia