EOS Russias substansvärde 96,75 kr per aktie per 31 maj

Report this content

Per den 31 maj 2007 uppgick EOS Russias substansvärde till cirka 96,75 kronor. Vid denna tidpunkt utgjorde aktier i UES cirka 74 procent av tillgångarna. Övriga ryska kraftaktier utgjorde cirka 24 procent och kontanta medel cirka 2 procent.

EOS Russia är ett nybildat investmentbolag med säte i Stockholm, som planerar en listning på First North vid Stockholmsbörsen. För närvarande löper ett erbjudande att teckna aktier i EOS Russia. Syftet är att tillföra ytterligare kapital för att genomföra den fastställda strategin att investera i ryska kraftaktier samt att uppnå en god likviditet i EOS Russias aktie.

Substansvärde per aktie publiceras vid två tillfällen under den pågående anmälningstiden, som löper från den 28 maj till den 12 juni 2007. Nästa offentliggörande av substansvärdet beräknas ske omkring den 9 juni 2007.

Ett antal institutionella investerare har genom en riktad emission i maj 2007 investerat sammantaget 1,3 miljarder kronor i EOS Russia. En del av detta belopp erhölls i form av kontanter, vilka nu till övervägande delen har investerats i aktier i det statligt kontrollerade UES, Rysslands största kraftbolag.

Med anledning av rysk helgdag den 11 och 12 juni 2007 har principerna för beräkning av substansvärdet den 12 juni 2007, vilket utgör underlag för priset per aktie i erbjudandet, justerats i enlighet med bilaga till detta pressmeddelande.

EOS Russia, ett nybildat investmentbolag med säte i Stockholm, planerar en listning på First North vid Stockholmsbörsen. Bolagets övergripande mål är att erbjuda en attraktiv avkastning genom investeringar inom den ryska kraftsektorn. Prospekt avseende erbjudandet och upptagande till handel kan laddas ner från EOS Russias hemsida (www.eos-russia.se), HQ Banks hemsida (www.hq.se) och Avanzas hemsida (www.avanza.se). Prospektet tillhandahålls även kostnadsfritt i papperskopia hos EOS Russia och hos HQ Bank (Norrlandsgatan 15 D i Stockholm) samt kan beställas på telefonnummer +46-8-700 00 99. Anmälan om teckning av aktier i erbjudandet sker i enlighet med instruktioner i prospektet.

Stockholm den 1 juni 2007
EOS Russia

Sven Thorngren, vd: +46 70 517 0660

BILAGA
Justerade principer för substansvärdesberäkning i samband med erbjudandet med anledning av rysk helgdag den 11 och 12 juni 2007
Bolagets substansvärde per aktie som utgör underlag för priset per aktie i erbjudandet baseras på värdet av Bolagets tillgångar med avdrag för Bolagets skulder, avsättningar och eventuella minoritetsintressen dividerat med antal utestående aktier före erbjudandets fullföljande. Värdet på Bolagets skulder, minoritetsintressen samt tillgångar, andra än aktieinnehaven, beräknas utifrån deras nominella belopp den 11 maj 2007, utifrån den av Bolagets revisor översiktligt granskade balansräkningen per samma datum justerat för förändringar sedan detta datum. Kostnader i samband med den emission som beslutades om den 8 maj 2007 kommer att belasta Bolaget men kommer ej att beaktas vid beräkningen av Bolagets substansvärde per aktie enligt nedan. Priset per aktie i erbjudandet kommer att avrundas till närmaste 0,25 krona.
Värdet på Bolagets aktieinnehav beräknas utifrån följande principer:

Grupp I:
UES lokala stamaktier (common local shares) samt UES GDR (General Depositary Receipts, så kallade depåbevis)
Beräknas utifrån priset för UES GDR på London International (London Stock Exchanges marknadsplats för handel i utländska aktier) klockan 18.00, Moskvatid, den 12 juni 2007, definierat såsom genomsnittet av köp- och säljkursen.

Grupp II:
OGK-2, OGK-5, OGK-6, Irkutksenergo, Krasnoyarskenergo, TGK-1, Sayano-Shusenskaya GES, Tulenergo, Udmurtenergo, Udmurtenergo pref, Sverdlovenergo och Volga GES

Beräknas utifrån priset på RTS klockan 18.00, Moskvatid, den 8 juni 2007, definierat såsom genomsnittet av köp- och säljkursen. Styrelsen kommer dock beakta utvecklingen på UES GDR mellan denna tidpunkt och fram till klockan 18.00, Moskvatid, den 12 juni 2007. För det fall att Styrelsen bedömer att priset på MICEX (Moscow Interbank Currency Exchange, marknadsplatsen för ryska aktier med avveckling av transaktioner i rubel) för någon eller några aktier i denna grupp utgör en bättre utgångspunkter för att fastställa priset på grund av bättre likviditet, och härigenom mera relevanta köp- och säljkurser, förbehåller sig styrelsen rätten att istället använda prissättningen på MICEX som utgångspunkt.

Grupp III:
Övriga aktier
Huvudprincipen för värderingen av dessa aktier är bokfört värde den 11 maj 2007. Styrelsen kommer dock beakta den generella marknadsutvecklingen för ryska kraftaktier under perioden fram till och med den 12 juni 2007. Samtliga aktier i Grupp I–III kommer att omräknas från US dollar till svenska kronor utifrån växelkursen SEK/USD kl. 18.00, Moskvatid, den 12 juni 2007. Bolagets substansvärde fastställs av styrelsen för EOS.