Stort intresse för aktier i EOS Russia

Report this content

Efterfrågan på aktier i EOS Russia har varit mycket stor inför listningen på First North vid Stockholmsbörsen. Erbjudandet övertecknades och styrelsen har utnyttjat möjligheten att emittera totalt 6 000 000 aktier. Försäljningspriset har fastställts till 108,50 kronor och handeln med aktien beräknas inledas den 25 juni 2007.

Intresset för förvärv av aktier i EOS Russia har varit stort från såväl institutionella investerare inom och utanför Norden som från allmänheten i Sverige. Totalt emitteras 6 000 000 aktier inom ramen för erbjudandet, vilket innebär att styrelsen till fullo utnyttjar möjligheten att emittera ytterligare högst 2 000 000 aktier. Sammantaget tillförs EOS Russia 651 miljoner kronor före emissionskostnader.

Efter erbjudandet kommer antalet aktieägare i EOS Russia att uppgå till drygt 2 000. Nordiska institutioner kommer att svara för 39 procent av ägandet, utomnordiska institutioner för 49 procent och allmänheten i Sverige för 12 procent.

- Vi är mycket glada över det stora intresse som visats för EOS Russia och våra investeringar inom den ryska kraftsektorn. Genom våra innehav i ryska krafttillgångar tar vi tillvara omvärderingspotentialen som följer med den pågående reformen av sektorn, säger Sven Thorngren, vd i EOS Russia.

Försäljningspriset har fastställts till 108,50 kronor per aktie, vilket motsvarar 104 procent av EOS Russias substansvärde om 104,27 kronor per aktie den 12 juni 2007, där priset per aktie i erbjudandet avrundats till närmaste 0,25 krona.

Stockholmsbörsen har godkänt EOS Russia för upptagande till handel på First North. Handeln med såväl utestående aktier som BTA (betalda tecknade aktier) beräknas påbörjas den 25 juni 2007 under kortnamnen EOS respektive EOS BTA. Handel med BTA sker under perioden 25 juni 9 juli 2007. Handel med de nyemitterade aktierna beräknas starta omkring den 16 juli 2007. Den 25 juni 2007 påbörjar HQ Bank sitt åtagande som likviditetsgarant, både i BTA och i bolagets aktier.

HQ Bank har varit lead manager och sole bookrunner med Mandatum som Senior co-manager och Avanza som co-manager.