Ökat missnöje: mer än hälften inte nöjda med sina personalförmåner

Report this content

Synen på de personalförmåner som erbjuds på landets arbetsplatser går kraftigt isär. Många medarbetare är missnöjda med de förmåner som de har medan många arbetsgivare tror att medarbetarna är nöjda. Det visar en ny forskningsstudie som genomförts av förmånsjätten Epassi tillsammans med Aalto-universitetet.

Mer än hälften, 61 procent, av medarbetarna i Sverige är inte nöjda med sina personalförmåner, vilket är en försämring med 8 procentenheter jämfört med förra året. Det är också en större andel missnöjda jämfört med övriga länder i studien, exempelvis grannlandet Finland. Samtidigt uppger en ännu större andel av landets arbetsgivare, 66 procent, att de tror att medarbetarna är nöjda med förmånerna.

– Missnöjet vi ser här är alarmerande och något som arbetsgivare bör ta på allvar. Det är tydligt att arbetsgivarna inte är medvetna om missnöjet som finns, och då har de ju inte heller möjlighet att göra något åt det. Sedan finns det större begränsningar i Sveriges skattereducerade personalförmåner jämfört med flera andra länder. I många länder räknas till exempel allt från sjukvårdskostnader till kulturupplevelser in i friskvårdsbidraget, säger Åsa Severgårdh, vd Epassi Sweden.

Studien visar samtidigt att de personalförmåner som medarbetarna allra mest vill ha är flexibla arbetstider, möjlighet att träna på arbetsplatsen samt möjligheter till flexibla sätt att träna på utanför arbetstid. Arbetsgivarna, å sin sida, ser istället främjandet av en öppen dialog som det allra viktigaste att prioritera för bättre välmående på arbetsplatsen.

– Mitt tips är att satsa på bra verktyg för att minska missnöjet. Digitala verktyg för friskvård eller medarbetarundersökningar till exempel underlättar mycket och gör det lättare att ta hänsyn till behov och önskemål. Digitalisera och skippa kvittona. Många behöver idag göra egna utlägg för friskvård och sedan vänta på återbetalning. Det i kombination med förmånsavdrag på lönen skapar extra missnöje i dessa ekonomiskt tuffa tider. Med ganska enkla hjälpmedel kan mycket av missnöjet elimineras, säger Åsa Severgårdh.

Ladda ner hela forskningsstudien här: www.epassi.se/press/okning-halften-missnojda-personalformaner

Om forskningsstudien

• Studien är genomförd av Aalto-universitetet på uppdrag av Epassi.
  • Sammanlagt har data från över 2400 respondenter samlats in och analyserats.
  • Datan har samlats in under åren 2023 och 2024.
  • Alla resultat är statistiskt säkerställda.

För mer information, kontakta:
Alexandra Vass, presskontakt Epassi
alexandra@aderstennorlin.com / +46 (0) 70-771 51 65

Om Epassi
Epassi, som grundades 2007 i Helsingfors, är marknadsledande inom personalförmåner i Norden, Italien, Storbritannien, Tyskland och Nederländerna. Den unika och skalbara lösningen driver mobil teknik och betalningslösningar för att öppna upp en värld av möjligheter för hälsa och välmående. Epassi Group är Europas ledande digitala lösning för personalförmåner, med en räckvidd på nästan 16 miljoner användare, över 21 000 arbetsgivare och mer än 78 000 leverantörer.

Epassi är ett banbrytande fintech-företag i Norden och har utsetts av Financial Times som ett av de snabbast växande företagen i Europa 2022, 2023 och 2024. epassi.se