Beijer Electronics dotterbolag Westermo landar en stor order från brittiska BAE Systems

Beijer Electronics helägda dotterkoncern, Westermo, har fått en stor order värd flera miljoner av brittiska BAE Systems. Westermo kommer under 2009 att leverera Ethernet-switchar till BAE Systems på runt 6 miljoner kronor. Totalt beräknas projektet vara värt över 35 miljoner kronor för Westermo.

Lars-Ola Lundkvist, VD för Westermo-koncernen, kommenterar: - Vi är mycket stolta över att ha landat den här ordern till BAE Systems. Detta är en tydlig bekräftelse på Westermos teknikledarskap inom robust industriell data kommunikation. Westermos Ethernet-switch Lynx valdes för sin kommersiella tillgänglighet, duglighet i mycket hårt utsatta miljöer samt för att den har marknadens minsta formfaktor. Produkterna kommer att användas i kommunikationsutrustning som har mycket högt ställda krav på både säkerhet och tillförlitlighet, samt kompatibilitet med andra system. Beijer Electronics förvärvade Westermo Teleindustri AB under 2007 och sedan januari 2008 utgör Westermo ett eget affärsområde, Industrial Data Communications (IDC), inom Beijer Electronics-koncernen. Westermo utvecklar och säljer produkter inom industriell datakommunikation, en marknad med höga krav på robusthet och tillförlitlighet.