Beijer Electronics Group AB byter namn till Ependion AB

Beijer Electronics Group AB planerar att byta namn till Ependion AB. Namnändringen, som förutsätter beslut på årsstämman den 10 maj 2023, är ett led i arbetet med att bli tydligare kring hur koncernen skapar värde för aktieägarna.

Namnet Ependion hämtar inspiration från det grekiska ordet för investeringar och påminner om koncernens huvuduppgift: att investera i människor, teknologier och produkter som bidrar till en säkrare uppkopplad värld.

”Koncernen har utvecklats positivt under de senaste åren, med stark utveckling av vår affär men också förändringar i organisationen. Namnbytet ger oss möjlighet att få uppdatera berättelsen om vad vi gör, vad vi står för och hur vi skapar värde”, säger Jenny Sjödahl, VD och koncernchef för Beijer Group.

Namnbytet, som endast avser koncernmoderbolaget och inte affärsenheten Beijer Electronics, finns med på dagordningen (ändring av bolagsordning) i kallelsen till årsstämman som publiceras senare i dag.

Om årsstämman den 10 maj 2023 tillstyrker ändringen i bolagsordningen kommer Beijer Electronics Group (BELE) att handlas på Nasdaq Stockholm Main Markets Mid Cap-lista som Ependion under tickern EPEN. Namnet är registrerat varumärke på viktigare marknader.

Vd och koncernchef Jenny Sjödahl, tel +46 (0)16 42 80 00, mobil +46 (0)725 89 60 80
Vice VD och CFO Joakim Laurén, tel +46 (0)40 35 84 96, mobil +46 (0)703 35 84 96

Beijer Electronics Group AB är en global teknikkoncern som erbjuder sofistikerade digitala lösningar för industriell datakommunikation och digitala lösningar för styr- och övervaknings-system och IIoT. Bland koncernens kunder finns några av världens ledande globala företag. Sedan starten 1981 har BEIJER GROUP utvecklats till en multinationell grupp av kompletterande affärsenheter med en omsättning på över 2,1 miljarder SEK 2022.

Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm Main Markets Mid Cap-lista under tickern BELE. www.beijergroup.com

Koncernen har utvecklats positivt under de senaste åren, med stark utveckling av vår affär men också förändringar i organisationen. Namnbytet ger oss möjlighet att få uppdatera berättelsen om vad vi gör, vad vi står för och hur vi skapar värde.