Bokslutskommuniké 2019: Westermo driver omsättnings- och resultatutvecklingen i koncernen

Fjärde kvartalet

• Orderingången uppgick till 407 mkr (452).
  • Nettoomsättningen ökade med nio procent till 415 mkr (381).
  • Rörelseresultatet steg nio procent till 22,0 mkr (20,2).
  • Resultatet efter skatt uppgick till 12,5 mkr (12,5).
  • Resultatet per aktie blev 0,44 kronor (0,44).
  • Förvärv av irländska Virtual Access.
  • Strategiskt avtal värt över 150 mkr.

Helår 2019

• Orderingången uppgick till 1 557 mkr (1 593).
  • Nettoomsättningen ökade med tio procent till 1 559 mkr (1 417).
  • Rörelseresultatet steg med 40 procent till 103,5 mkr (74,0).
  • Resultatet efter skatt uppgick till 65,0 mkr (43,5).
  • Resultatet per aktie blev 2,27 kronor (1,52).
  • Förvärv av schweiziska Neratec i juli 2019.
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 0,50 kronor (0,50) för verksamhetsåret 2019.

VD och koncernchef Per Samuelsson kommenterar

”BEIJER GROUPs affärsenhet Westermo visade en fortsatt övertygande utveckling under det fjärde kvartalet och kunde presentera nytt rekord avseende orderingång, omsättning och resultat för helåret 2019. Jag vill i sammanhanget lyfta framgångarna av den långsiktiga och målmedvetna strategiska satsning som Westermo inledde 2015. Den har under en treårsperiod resulterat i en genomsnittlig organisk tillväxt på 18 procent per år och lyft rörelseresultatet med 43 procent per år.

Westermo blev koncernens största affärsenhet under det fjärde kvartalet. Affärsenheten svarade för cirka 45 procent av koncernens omsättning och 65 procent av affärsenheternas samlade rörelseresultat under helåret. Vi lade ytterligare en pusselbit till den långsiktiga strategiska planen genom förvärvet av irländska Virtual Access under det fjärde kvartalet.

Virtual Access tillsammans med förvärvet av Neratec tidigare under året ger ett tillskott på cirka 180-190 mkr i omsättning på årsbasis. Med förvärven och satsningarna på segmenten eldistribution och järnvägsinfrastruktur samt lanseringar av nya produkter med högre prestanda har Westermo bäddat för fortsatt lönsam tillväxt.

Affärsenheten Beijer Electronics avtal om leveranser av displaylösningar till den amerikanska hisstillverkaren Otis var en annan märkeshändelse under kvartalet. Avtalet omfattar leveranser över en femårsperiod med start under våren 2020. Samarbetena med flera stora globala kunder är ett kvitto på vår internationella konkurrenskraft och att vi kan leva upp till de höga krav som ställs.

För koncernen som helhet blev de operativa utfallen under det fjärde kvartalet blandade. Koncernens orderingång var i nivå med tidigare kvartal under året men lägre jämfört med det starka utfallet samma period 2018 medan omsättning och rörelseresultat fortsatte att öka. Vi kunde även visa ett starkt fritt kassaflöde på drygt 70 mkr under kvartalet.

Beijer Electronics följer i stort sett den långsiktiga planen och kunde visa ökad omsättning och ett bättre resultat för helåret 2019. Övergången till den nya X2-serien och utfasningen av gamla produkter har skapat svängningar mellan kvartalen vilket påverkat orderingång, omsättning och resultat. Utfallet i kvartalet är därför inte på en tillfredsställande nivå. Mönstret håller i sig ytterligare några kvartal, men i takt med att andelen X2-produkter ökar kommer resultatet att stabiliseras.

Under 2020 förväntas affärsenheten generera ett tillskott i omsättning från den nya plattformen för Internet of Things, acirro+, som lanserades under det fjärde kvartalet. Härutöver startar leveranserna till Otis under våren. Sammantaget har Beijer Electronics goda förutsättningar att fortsätta sin positiva utveckling.

Korenix är inne i ett intensivt skede med utveckling av en ny plattform där både mjukvara och hårdvara utformas utifrån en modulär design. Under 2020 och 2021 ska alla produkter uppgraderas i enlighet med den nya plattformen.

Samtidigt kan vi konstatera att affärsenheten inte lyckats nå de försäljningsvolymer under 2019 som krävs för att visa lönsamhet, till viss del beroende på att några kunder önskat få leveranser uppskjutna till efter årsskiftet. Som vi tidigare aviserat har ett utökat och fördjupat samarbete med affärsenheten Beijer Electronics initierats. Upplägget breddar Beijer Electronics erbjudande till marknaden och båda affärsenheterna kan därför sälja mer genom en ökad samordning. Korenix får samtidigt tillgång till Beijer Electronics starkare marknadsorganisation, särskilt i Europa. Vi arbetar även med samordningsfördelar mellan affärsenheterna bland annat inom områden som tillverkning och leveranskedjor med målet att minska kostnadsmassan för koncernen.

BEIJER GROUP levererar produkter till kunder vars affärer har inslag av projektförsäljning, vilket innebär att orderingången kan svänga mellan kvartalen. Den långsiktiga trenden är viktig. Sedan vi lade fast den strategiska inriktningen 2016 har BEIJER GROUP vuxit organiskt med elva procent per år och vänt en rörelseförlust till ett rörelseresultat på drygt 100 mkr 2019.

Strategin med satsningar på en omfattande produktförnyelse, mer fokus på en kundorienterad marknads- och säljorganisation, effektiviseringar i tillverkning och logistik för att nämna några åtgärder har skördat klara framgångar. Men det kan och ska bli än bättre. Det vittnar Westermos fina utveckling om och möjligheterna som står till buds. Vi fortsätter också våra omfattande satsningar på produktutveckling med inriktning på förnyelse och breddning av produktprogrammen inom koncernens tre affärsenheter, med syfte att understödja fortsatt lönsam tillväxt.

Det aktuella konjunkturläget ger en blandad bild med bedömningar som pekar åt lite olika håll. Vi har noterat att en del projekt flyttas framåt i tiden samtidigt som vår lista med intressanta projekt fylls på. Sett till enskilda marknader är det fortsatt relativt stabilt utan några större svängningar.

Vi har gått in i det nya året med en bra orderbok. Under 2019 lanserade vi ett antal nya produkter, genomförde två strategiska förvärv och tecknade ett större leveransavtal med Otis. BEIJER GROUP bedömer att koncernen sammantaget kommer att kunna öka såväl omsättning som resultat under helåret 2020.”

Inbjudan till telefonkonferens

Idag arrangeras en telefonkonferens för press och aktiemarknad, där VD och koncernchef Per Samuelsson samt vice VD och CFO Joakim Laurén presenterar och kommenterar rapporten.

Tid: Torsdagen den 30 januari kl 14.00

Från Sverige: +46856642706
Från Storbritannien: +443333009035

Rapporten och presentationsbilder kommer att finnas tillgängliga på bolagets hemsida www.beijergroup.se. Här kommer en inspelad version av telefonkonferensen också att finnas tillgänglig efter eventet.

Vd och koncernchef Per Samuelsson tel 46 (0)40 35 86 10, mobil 46 (0)708 58 54 40
Vice VD och CFO Joakim Laurén, tel 46 (0)40 35 84 96, mobil 46 (0)703 35 84 96.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Beijer Electronics Group AB skall offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR). Informationen lämnades genom ovanstående personers försorg för offentliggörande den 30 januari 2020 kl 13.00.

Beijer Electronics Group AB (publ) är en växande innovationsintensiv koncern inom affärskritisk industriell digital teknologi och IIoT. Med ett starkt fokus på kopplingen mellan människa, teknologi och data är vi stolta över att ha några av de världsledande globala företagen som våra huvudkunder. Sedan starten 1981 har BEIJER GROUP utvecklats till en multinationell koncern bestående av kompletterande affärsenheter med en försäljning på 1,6 miljarder kronor 2019. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordic Stockholm Small Cap-lista under symbolen BELE. www.beijergroup.se

Westermo blev den största affärsenheten under kvartalet och med förvärvet av Virtual Access är det bäddat för fortsatt lönsam tillväxt.
Per Samuelsson, VD och koncernchef