Bokslutskommuniké 2021: Rekord i orderingång och försäljning

Fjärde kvartalet

• Orderingången steg med 50 procent till 597 mkr (397).
  • Nettoomsättningen ökade med 33 procent till 466 mkr (350).
  • Rörelseresultatet steg till 21,9 mkr (-5,2).
  • Resultatet efter skatt uppgick till 10,8 mkr (-11,7).
  • Resultatet per aktie blev 0,37 kronor (-0,41).
  • BEIJER GROUPs aktie flyttades upp till Nasdaq Stockholms Mid Cap-lista vid årsskiftet.
  • Affärsenheterna Beijer Electronics och Korenix rapporterar som en enhet från 1 januari 2022.

Helåret

• Orderingången steg med 40 procent till 2 031 mkr (1 449).
  • Nettoomsättningen ökade med 13 procent till 1 619 mkr (1 438).
  • Rörelseresultatet steg till 68,3 mkr (15,8).
  • Resultatet efter skatt ökade till 36,0 mkr (-6,1).
  • Resultatet per aktie blev 1,24 kronor (-0,20).
  • Förvärv av tyska ELTEC.
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 0,50 kronor (0) per aktie för verksamhetsåret 2021.
  • Westermos VD Jenny Sjödahl har utsetts till ny VD och koncernchef för BEIJER GROUP med tillträde 1 mars 2022.

VD PER SAMUELSSON KOMMENTERAR

BEIJER GROUP befäste den positiva trenden med hög tillväxt i såväl orderingång som omsättning under det fjärde kvartalet. Vi har under hela pandemin haft som ambition att gå stärkta ur krisen. Vi gav än mer prioritet åt en medveten strategi för att hantera den globala bristen på komponenter och säkra vår leveransförmåga, vilket förstärkte såväl försäljning som orderingång. Detta har mottagits väl av våra kunder. Det har samtidigt medfört högre inköpskostnader för komponenter vilket har påverkat resultatet i kvartalet. Genomförda prishöjningar mot kund kommer successivt under de kommande kvartalen att kompensera för de ökade komponentkostnaderna.

Vi nådde också en milstolpe då orderingången översteg två miljarder kronor för helåret 2021. Under det fjärde kvartalet steg orderingången med 50 procent till nästan 600 mkr. Uppgången är bred och omfattar såväl koncernens tre affärsenheter som alla geografiska regioner.

Vi har befäst vår position hos våra befintliga kunder som generellt visat en god efterfrågan. Vi har även fått ett flertal nya kunder som visat ett allt större intresse för våra lösningar och produkter. Samtidigt ser vi inslag av förändrat kundbeteende där kunderna lägger ordrar med längre framförhållning.

BEIJER GROUPs ökade leveransförmåga under kvartalet avspeglades i den högre tillväxttakten. Försäljningen steg med drygt 30 procent under perioden. De ökade kostnaderna för komponenter uppgår till närmare 20 mkr vilket påverkat resultatet under det fjärde kvartalet. Vi drabbades även av  negativa valutaeffekter om sju mkr till följd av bland annat det kraftiga fallet i den turkiska liran. Kvartalets resultatnivå är givetvis för låg men under mer  normala omständigheter hade vi kunnat prestera i nivå med vårt mål avseende rörelsemarginalen.

Under det gångna året har vi flyttat fram positionerna produktmässigt. Westermo förvärvade det tyska företaget ELTEC som kompletterade affärsenhetens erbjudande med trådlösa kommunikationslösningar för passagerarinformation till tåg. Dotterbolaget Virtual Access lanserade den första produkten i en planerad produktfamilj benämnd Merlin inom energisegmentet. Westermo lanserade även nya robusta nätverkslösningar för segmentet eldistribution samt en omfattande uppgradering av operativsystemet WeOS med ökad funktionalitet.

Beijer Electronics introducerade 16 nya produkter som även omfattade uppgraderingar av mjukvara, bland annat mjukvaran iX som uppdaterades med ny  funktionalitet. Korenix tog ytterligare steg i den nya produktplanen med den nya plattformen som bas – Korenix Switch OS platform som består av såväl mjukvara som hårdvara.

Samarbetet mellan Beijer Electronics och Korenix har fortskridit enligt plan. Samordning har genomförts inom marknadsföring, försäljning, leveranskedjor och lagerhantering. Bolagens produktutveckling och erbjudande integreras i allt högre utsträckning. Jag vill i sammanhanget lyfta fram en genombrottsorder på cirka 24 mkr från en av världens största halvledartillverkare som Korenix erhöll under kvartalet. Ordern är ett konkret resultat av samarbetet som affärsenheterna inledde 2020 och innefattar en kombination av Korenix och Beijer Electronics erbjudande. Ordern har tagits i skarp internationell konkurrens och vi ser optimistiskt på framtida nya möjligheter för enheternas kombinerande erbjudande. Affärsenheterna kommer under 2022 ta ytterligare steg i samarbetet och bland annat rapportera gemensamt under en enhet med namnet Beijer Electronics.

Strategin som vi lade fast för några år sedan skördar nu framgångar, inte minst tillväxtmässigt, och vi bedömer att vi har en fortsatt stor potential för att höja lönsamheten. Vår målsättning är att våra enheter ska ha kapacitet att visa en organisk tillväxt på minst tio procent per år och ha en potential att nå en rörelsemarginal på 15 procent. Vi fortsätter att löpande utvärdera möjliga förvärv. Det är glädjande att vår aktie numera återfinns på Nasdaq Stockholms Mid Cap-lista. Vi kan också meddela att under förutsättning att årsstämman godkänner styrelsens förslag återupptar BEIJER GROUP utdelningen.

Detta är min sista finansiella rapport då jag med ålderns rätt avgår den sista februari i år. Westermos VD Jenny Sjödahl har utnämnts till ny VD och koncernchef för BEIJER GROUP och tillträder den 1 mars. Jag lämnar med varm hand över till henne för att fortsatt utveckla verksamheten och organisationen som utgörs av mycket kompetenta och professionella medarbetare.

Det råder fortsatt stor osäkerhet kring bristen på komponenter och det är svårt att bedöma när läget kan normaliseras. Vi följer noga det politiska läget mellan Kina/Taiwan och Ryssland/Ukraina. beijer group har ändå gått in i det nya året med goda marknadsförutsättningar, en rekordstor orderbok och ett  stärkt kunderbjudande. Vi bedömer därför att koncernen har goda förutsättningar att fortsatt visa ett förbättrat ekonomiskt utfall för 2022 jämfört med  föregående år.”

INBJUDAN TILL TELEFONKONFERENS

Idag arrangeras en telefonkonferens för press och aktiemarknad, där VD och koncernchef Per Samuelsson samt vice VD och CFO Joakim Laurén presenterar bolaget och kommenterar rapporten.

Tid: Torsdagen den 27 januari kl 14.00

Från Sverige: +46850558354
Från Storbritannien: +443333009032

Rapporten och presentationsbilder kommer att finnas tillgängliga på bolagets hemsida www.beijergroup.se. Här kommer en inspelad version av telefonkonferensen också att finnas tillgänglig efter eventet.

Denna information är sådan som Beijer Electronics Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-01-27 13:00 CET.

Vd och koncernchef Per Samuelsson tel 46 (0)40 35 86 10, mobil 46 (0)708 58 54 40
Vice VD och CFO Joakim Laurén, tel 46 (0)40 35 84 96, mobil 46 (0)703 35 84 96.

Beijer Electronics Group AB (publ) är en växande innovationsintensiv koncern inom affärskritisk industriell digital teknologi och IIoT. Med ett starkt fokus på kopplingen mellan människa, teknologi och data är vi stolta över att ha några av de världsledande globala företagen som våra huvudkunder. Sedan starten 1981 har BEIJER GROUP utvecklats till en multinationell koncern bestående av kompletterande affärsenheter med en försäljning på 1,6 miljarder kronor 2021.

Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm Main Market under symbolen BELE. www.beijergroup.se