Bokslutskommuniké 2022: Starkt slut på ett rekordår

Fjärde kvartalet

• Orderingången steg marginellt till 602,8 mkr (597,2).
  • Nettoomsättningen ökade med 26 procent till 588,6 mkr (466,4).
  • Rörelseresultatet steg till 62,7 mkr (21,9).
  • Rörelsemarginalen ökade till 10,7 procent (4,7).
  • Resultatet efter skatt ökade till 51,1 mkr (10,8).
  • Resultatet per aktie förbättrades till 1,77 kronor (0,37).
  • Westermo tecknade en uppföljande nyckelorder med tågtillverkaren Stadler.
  • Beslut om nya finansiella mål för tillväxt, resultat och utdelning.
  • Efter periodens utgång utsågs Kristine Lindberg till ny vd i affärsenheten Beijer Electronics med tillträde den 3 april 2023.

Helåret

• Orderingången steg med 26 procent till 2 552,0 mkr (2 030,6).
  • Nettoomsättningen ökade med 31 procent till 2 128,4 mkr (1 618,8).
  • Rörelseresultatet steg till 201,1 mkr (68,3).
  • Rörelsemarginalen ökade till 9,4 procent (4,2).
  • Resultatet efter skatt ökade till 146,4 mkr (36,0).
  • Resultatet per aktie förbättrades till 5,07 kronor (1,24).
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 0,50 kronor (0,50) per aktie för 2022.
  • Jenny Sjödahl tillträdde som ny VD och koncernchef den 1 mars 2022.

VD JENNY SJÖDAHL KOMMENTERAR

Stabil orderingång och kraftig tillväxt för försäljning och resultat

För Beijer Group innebar det fjärde kvartalet 2022 ett starkt avslut på ett rekordår, med fortsatt stabil orderingång och kraftig tillväxt för försäljning och resultat. Orderingången låg kvar på höga nivåer och översteg 600 mkr för fjärde kvartalet i rad. Efterfrågan på de amerikanska och europeiska marknaderna utvecklades starkt under perioden, medan Kina bromsade. Det påverkade framför allt affärsenheten Beijer Electronics orderingång som var stabil, medan affärsenheten Westermo nådde all-time-high med bland annat en ny nyckelorder från tågtillverkaren Stadler. För helåret ökade orderingången till 2 552 mkr. Båda affärsenheterna gick stärkta in i 2023, med en betydligt större orderstock än vid ingången av 2022.

Försäljningstillväxten var god: koncernens försäljning ökade med 26 procent till 589 mkr, vilket innebär nytt rekord. Båda affärsenheterna bidrog till ökningen, där Westermo nådde 300 mkr i försäljning trots fortsatta svårigheter med komponentförsörjningen. För Beijer Electronics, som inte begränsas av komponentbrist, uppgick försäljningen till 291 mkr, vilket var i nivå med orderingången för perioden. Även med beaktande av valutaeffekter så var tillväxten 19 procent i kvartalet. För helåret 2022 nådde koncernen milstolpen två miljarder med en samlad försäljning på 2 128 mkr, vilket motsvarar en tillväxt på 31 procent. Båda affärsenheterna passerade under året miljardgränsen för första gången.

Beijer Groups resultat för perioden var 62,7 mkr, nästan en tredubbling jämfört med resultatet för motsvarande period i fjol, men samtidigt en något lägre nivå än under det tredje kvartalet. Rörelsemarginalen blev 10,7 procent. Beijer Electronics rörelsemarginal ligger stabilt kring 14 procent. Westermos marginal påverkades negativt med 12 mkr i kvartalet på grund av kostnader för inköp av komponenter på spotmarknaden i syfte att öka utleveranserna och sluta gapet mellan orderingång och försäljning. För helåret nådde koncernen ett EBIT-resultat på 201,1 mkr och en rörelsemarginal på 9,4 procent, en kraftfull förbättring jämfört med fjolåret.

Jag är stolt och glad över att summera ett starkt år, men vi är inte nöjda utan ser potential att prestera ännu bättre. Under perioden beslutade styrelsen om nya finansiella mål, vilka presenterades vid en välbesökt kapitalmarknadsdag. Koncernen ska ha en årlig organisk tillväxt om minst 10 procent, nå en rörelsemarginal (EBIT%) om minst 15 procent och vara ett utdelande bolag. Med resultaten från 2022 ser vi att koncernen presterar i nivå med tillväxtmålet och har goda förutsättningar att nå det även framöver, givet de växande segment vi verkar inom. Det krävs fler både kortsiktiga och långsiktiga insatser för att uppnå lönsamhetsmålet. Det handlar om fortsatt fokus på mer attraktiva segment i kombination med förbättringar av den interna effektiviteten, där försörjningsproblemen fortfarande har en negativ inverkan.

Under de senaste åren har Beijer Group genomfört flera förvärv som framgångsrikt integrerats in i befintliga verksamheter. Förvärvskandidater som bidrar med ny kunskap, ny teknologi eller breddning mot nya marknader och kunder utvärderas löpande i en strukturerad process. Det nya finansieringsavtalet, som trädde i kraft under perioden, stärker koncernens möjligheter att driva en aktiv och målinriktad M&A-agenda även framgent.

Under året satsade Beijer Group totalt 223 mkr på R&D. Båda affärsenheterna har under året presenterat ett antal nya och uppdaterade produkter som stärker positionerna på marknaden. R&D-satsningarna styrs aktivt mot segment och områden med stor potential där digitalisering och hållbarhet är viktiga drivkrafter. En stor del av arbetet handlar om mjukvaruutveckling och framtagande av koncept för service, utbildning och uppgraderingar av mjukvara, exempelvis för att skydda mot cyberhot.

Vår verksamhet bidrar till en hållbar utveckling och vi kommer att öka vårt fokus inom området det kommande året.

Det makroekonomiska läget är fortsatt osäkert och de geopolitiska spänningarna består. Kinas borttagande av Covid 19-restriktioner kan påverka affären på kort sikt vid en kraftig ökning av smittspridningen. Vi följer utvecklingen och är förberedda på olika scenarier, vilket bland annat Beijer Electronics beslut om etablering av kompletterande produktion i Malmö är ett uttryck för. Läget avseende komponentbristen är fortsatt utmanande för vissa specifika elektronikkomponenter och kommer att fortsätta påverka koncernen i det kortare perspektivet. Koncernen gick in i 2023 med en rekordstor orderbok. Även om konjunkturläget är osäkert, så ser vi fortsatt god efterfrågan inom de segment och på de marknader där vi verkar, vilket bidrar till försiktig optimism kring utvecklingen framåt.

Jag vill avsluta med att tacka samtliga medarbetare för insatser utöver det vanliga under ett mycket speciellt år. Gemensamt har vi lyckats hantera utmaningarna väl!

INBJUDAN TILL PRESENTATION AV RAPPORTEN

Idag arrangeras en telefonkonferens för press och aktiemarknad, där VD och koncernchef Jenny Sjödahl samt vice VD och CFO Joakim Laurén presenterar bolaget och kommenterar rapporten.

Tid: Onsdagen den 25 januari kl 13:30

Från Sverige: +46850558369
Från Storbritannien: +443333009271

Rapporten och presentationsbilder kommer att finnas tillgängliga på bolagets hemsida www.beijergroup.se. Här kommer en inspelad version av telefonkonferensen också att finnas tillgänglig efter eventet.

Denna information är sådan som Beijer Electronics Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-01-25 13:00 CET.

Vd och koncernchef Jenny Sjödahl, tel +46 (0)725 89 60 80
Vice VD och CFO Joakim Laurén, tel +46 (0)703 35 84 96

Beijer Electronics Group AB är en global teknikkoncern som erbjuder avancerade digitala lösningar för industriell datakommunikation samt för styr- och kontrollsystem och IIoT. Bland koncernens kunder återfinns flera världsledande globala företag. Sedan starten 1981 har BEIJER GROUP utvecklats till en multinationell koncern bestående av kompletterande affärsenheter med en försäljning på 2.1 miljarder kronor 2022.

Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm Main Markets Mid Cap-lista under symbolen BELE. www.beijergroup.se

Båda affärsenheterna gick stärkta in i 2023, med en betydligt större orderstock.