• Ependion AB/

Delårsrapport januari–juni 2023: Nytt rekord för orderingång, försäljning och resultat i blandad marknad

Andra kvartalet

• Orderingången steg med fem procent till 698 mkr (667).
  • Nettoomsättningen ökade med 20 procent till 638 mkr (533).
  • Rörelseresultatet fördubblades till 85,8 mkr (40,8).
  • Rörelsemarginalen steg till 13,4 procent (7,7).
  • Resultatet efter skatt ökade till 57,9 mkr (28,1).
  • Resultatet per aktie steg till 2,00 kronor (0,97).
  • Ny order befäste affärsenheten Westermos ställning hos en större schweizisk tågtillverkare.
  • Affärsenheten Beijer Electronics förvärvade det tyska mjukvaruföretaget Smart HMI.
  • Kristine Lindberg tillträdde som VD i affärsenheten Beijer Electronics.
  • Lena Westerholm tillträdde som hållbarhetschef för koncernen.
  • Koncernen bytte namn till Ependion.

Första halvåret

• Orderingången uppgick till 1 315 mkr (1 328).
  • Nettoomsättningen ökade med 30 procent till 1 262 mkr (973).
  • Rörelseresultatet steg till 171,0 mkr (69,0).
  • Rörelsemarginalen ökade till 13,6 % (7,1).
  • Resultatet efter skatt steg till 113,7 mkr (44,1).
  • Resultatet per aktie ökade till 3,94 kronor (1,52).

VD JENNY SJÖDAHL KOMMENTERAR

”Det andra kvartalet 2023 rapporterar koncernen för första gången under det nya namnet Ependion. Namnbytet är bara en pusselbit av flera i den långsiktiga planen som har fallit på plats under perioden: vi har en ny VD för Beijer Electronics med uppgift att vässa affärsenhetens  tillväxtstrategi, samtidigt som koncernens första hållbarhetschef har tillträtt för att utveckla vårt viktiga hållbarhetsarbete. Sist men inte minst så har vi gjort det första kompletterande förvärvet till Beijer Electronics på ett decennium.

För Ependion innebar kvartalet nya rekord för orderingång, försäljning och resultat, om än utifrån en mer splittrad bild när det gäller affärsenheternas utveckling. Orderingången ökade till 698 mkr, vilket är nytt rekord. Det innebär att orderbokningarna låg över 600 mkr för det sjätte kvartalet i rad. Trots hög försäljningstakt har koncernen fortfarande en rekordstor orderbok på 1 565 mkr.

Westermo bokade 496 mkr i nya ordrar, varav cirka 100 mkr är en engångseffekt hänförlig till en förlängning av orderhorisonten från en stor kund. Westermo fick under perioden en ny strategisk order från en schweizisk tågtillverkare som befäster vår allt starkare position hos kunden och bekräftar affärsenhetens ledande ställning inom tågsegmentet.

För Beijer Electronics förstärktes det mönster vi såg i första kvartalet: orderingången minskade till 203 mkr drivet av en fortsatt normalisering av beställningsmönstren i kombination med ökad osäkerhet i marknaden. Medan komponentbristen bidrog till kraftigt ökad orderingång under jämförelseperioden, så verkar bättre komponentförsörjning nu i motsatt riktning när kunderna reducerar sina lager. Det är alltjämt Asien som visar en kraftig försvagning i efterfrågan.

Koncernens försäljning för det andra kvartalet ökade med 20 procent till 638 mkr. Westermo kunde tack vare en förbättrad komponenttillgång öka takten ytterligare och nådde ett nytt rekord med 368 mkr i försäljning. Tack vare stora leveranser till enhetens tågkunder kunde den försenade orderstocken reduceras. Affärsenheten Beijer Electronics försäljning minskade något till 272 mkr jämfört med rekordperioden i fjol. Beijer Electronics kan nu oftast leverera med korta ledtider vid nya ordrar, vilket borgar för snabb service till både befintliga och nya kunder.

Den rekordhöga försäljningen bidrog till ett fortsatt starkt rörelseresultat på 86 mkr och en rörelsemarginal på 13,4 procent, vilket är en kraftfull förbättring mot jämförelseperioden och i nivå med marginalen för det första kvartalet i år. Kapitalbindningen är fortsatt hög på grund av onormalt höga lagernivåer av insatsvaror i komponentbristens spår, men vi kunde glädjande nog vända till ett positivt fritt kassaflöde på 30 mkr för kvartalet.

Westermo stärkte lönsamheten med en rörelsemarginal på 16,5 procent. Även om komponentförsörjningen har förbättrats jämfört med motsvarande period i fjol, så påverkades affärsenheten fortsatt av ökade kostnader för att säkra tillgången till nyckelkomponenter, samtidigt som den pågående insatsen för att stärka affärsenhetens leveransförmåga medförde vissa engångskostnader. Beijer Electronics lyckades väl med att parera för nedgången i försäljningen genom god kostnadskontroll och levererade ett starkt resultat med en rörelsemarginal på 14,8 procent för perioden. De prishöjningar som genomförts successivt för att kompensera för ökade kostnader har bidragit till stabila bruttomarginaler i bägge affärsenheterna.

Under kvartalet tillträdde Kristine Lindberg som VD för Beijer Electronics. En viktig uppgift för Kristine och hennes team är att se över, tydliggöra och vässa affärsenhetens långsiktiga tillväxtstrategi, ett arbete som inleds under hösten. Integrationen av det nyligen förvärvade bolaget Smart HMI går enligt plan, liksom arbetet för att skapa en andra enhet för produktion och sammansättning av operatörspaneler i Malmö.

Under perioden tillträdde även koncernens första hållbarhetschef. Lena Westerholm kommer att bidra till en uppväxling både av koncernens hållbarhetsarbete och hållbarhetsrapportering. Tack vare att våra produkter har hög kvalitet och lång livslängd så bidrar de till minskad resursförbrukning och ökad hållbarhet hos våra kunder. Vi vill accelerera vårt arbete med att konkret minska vårt klimatavtryck, samtidigt som vi tydligare behöver målsätta, mäta och rapportera kring vårt arbete för en mer hållbar värld.

Ependion arbetar vidare i linje med koncernens övergripande strategi för att nå våra finansiella mål. På medellång och lång sikt ser vi mycket god tillväxt på de marknader och i de segment där vi är verksamma. Vi ser stor vilja i de flesta av världens länder att investera i samhällsviktig infrastruktur som tåg, järnväg samt energiproduktion och eldistribution, vilket gynnar koncernen. Samtidigt fortsätter den höga inflationen och ränteläget att påverka den globala konjunkturen vilket får en negativ inverkan på efterfrågan framför allt inom den tillverkande industrin. Den blandade bild som vi sett under en tid förväntas därför bestå.”

INBJUDAN TILL PRESENTATION AV RAPPORTEN

Idag arrangeras en telefonkonferens för press och aktiemarknad, där VD och koncernchef Jenny Sjödahl samt CFO Joakim Laurén presenterar bolaget och kommenterar rapporten.

Tid: fredagen den 14 juli kl 13:30

Från Sverige: +46(0)200899189
Från Storbritannien: +44(0)8006522435

För att ta del av presentationen, vänligen använd denna länk: http://momentum.adobeconnect.com/ependion/

Rapporten och presentationsbilder kommer att finnas tillgängliga på bolagets hemsida www.ependion.com. Här kommer en inspelad version av telefonkonferensen också att finnas tillgänglig efter eventet.

Denna information är sådan som Ependion AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-07-14 13:00 CET.

Vd och koncernchef Jenny Sjödahl, tel  +46 (0)725 89 60 80
Vice VD och CFO Joakim Laurén, tel  +46 (0)703 35 84 96

Ependion AB är en växande global teknikkoncern som erbjuder digitala lösningar för säker kontroll, styrning, visualisering och datakommunikation för industriella tillämpningar i miljöer där tillförlitlighet och hög kvalitet är kritiska faktorer. Bland kunderna finns några av världens ledande företag. Ependion består av självständiga affärsenheter och har en omsättning på över 2,1 miljarder kronor 2022 samt dryga tusentalet medarbetare. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm Main Markets Mid Cap-lista under symbolen EPEN. ependion.com

För Ependion innebar kvartalet nya rekord för orderingång, försäljning och resultat.