Delårsrapport januari-juni 2024: Investeringar för tillväxt i fortsatt avvaktande marknad

Andra kvartalet

• Orderingången minskade till 483 mkr (698).
  • Nettoomsättningen uppgick till 588 mkr (638).
  • Rörelseresultatet blev 60,1 mkr (85,8).
  • Rörelsemarginalen uppgick till 10,2 % (13,4).
  • Resultatet efter skatt blev 39,8 mkr (57,9).
  • Resultatet per aktie nådde 1,37 kronor (2,00).
  • Fritt kassaflöde fördubblades till 60,1 mkr (30,3).
  • Affärsenheten Westermo tog en första stor tågorder till den indiska marknaden.
  • Affärsenheten Westermo förvärvade minoritetspost i Blu Wireless

Första halvåret

• Orderingången uppgick till 1 010 mkr (1 315).
  • Nettoomsättningen blev 1 187 mkr (1 262).
  • Rörelseresultatet uppgick till 134,6 mkr (171,0).
  • Rörelsemarginalen blev 11,3 % (13,6).
  • Resultatet efter skatt uppgick till 91,0 mkr (113,7).
  • Resultatet per aktie nådde 3,14 kronor (3,94).
  • Fritt kassaflöde ökade till 51,8 mkr (-9,1).

VD JENNY SJÖDAHL KOMMENTERAR

Årets andra kvartal landade i linje med våra förväntningar, där koncernens utveckling fortsatt påverkades av den svagare efterfrågebild som vi sett under den senaste tolvmånadersperioden. Det är det ihållande höga ränteläget och osäkerheten i världsekonomin som alltjämt påverkar våra kunders investeringstakt. Det är min bedömning att den nedgång vi nu befinner oss i är av tillfällig karaktär kopplad till en svagare konjunktur och att vi bibehåller våra marknadsandelar. Vi har tydliga tillväxtstrategier på plats i bägge affärsenheterna och siktet inställt på att flytta fram positionerna rejält inom våra fokusområden de närmaste åren. Samtidigt som koncernen givetvis har fokus på kostnadsbesparingar för att parera lägre volymer, fortsätter vi därför med framåtriktade satsningar såsom etableringen i Indien, utvecklingen av produkterbjudandet och investeringar i ny teknologi.

Ependions orderingång minskade till 483 mkr jämfört med det rekordstarka andra kvartalet i fjol. Sekventiellt var orderbokningstakten emellertid fortsatt stabil på 500-miljonerkronorsnivån. För Westermo minskade orderingången till 294 mkr. Merparten av nedgången förklaras av att affärsenheten under jämförelseperioden påverkades starkt positivt av en förlängning av orderhorisonten för koncernens största kund. Under perioden tog affärsenheten en första betydande order på den stora och starkt växande indiska tågmarknaden vilket understryker värdet av den pågående etableringen i Indien. Även för Beijer Electronics sjönk orderingången något till 190 mkr. Det var framför allt segmentet tillverkande industri som stod för nedgången, medan det marina segmentet och lösningar för krävande miljöer utvecklades stabilt.

Koncernens försäljning uppgick till 588 mkr för perioden, en nedgång som är en följd av de senaste kvartalens lägre orderbokningstakt. Båda affärsenheterna redovisade minskad fakturering. Beijer Electronics har nu anpassat säljorganisationen efter affärsenhetens nya strategi som innebär fokus på tre segment: marina applikationer, maskinbyggare inom tillverkningsindustrin och lösningar för krävande miljöer. Det stärker förutsättningarna att öka tillväxten och på sikt uppnå de finansiella målen.

Trots att båda affärsenheterna i kvartalet har genomfört ett antal kostnadsbesparande åtgärder, kan dessa inte fullt ut kompensera för den lägre volymen. Rörelseresultatet för perioden minskade därför till 60 mkr med en rörelsemarginal på 10,2 procent. Westermos rörelseresultat minskade till 44 mkr med rörelsemarginalen 13,2 procent och Beijer Electronics rörelseresultat minskade till 30 mkr med rörelsemarginalen 11,7 procent. För Beijer Electronics bidrog utleveranser inom Display Solutions – volymer som kommer att avvecklas under 2024 – till en lönsamhetsmässigt sämre mix för perioden. Glädjande är att det fria kassaflödet för koncernen dubblerades till 60 mkr och att lagernivåerna fortsatte att reduceras.

Ependions betydande satsningar på organisk tillväxt innebar att utgifterna för produktutveckling uppgick till 13,8 procent av koncernens omsättning under perioden. För Westermo handlar det främst om vidareutveckling av erbjudandet inom tåg, järnväg och energi, där en betydande del av utvecklingsprojekten är kopplade till konkreta affärsmöjligheter, inte minst avseende cybersäkerhet. Beijer Electronics är i slutskedet av utvecklingen av nästa generation HMI:er där de första produkterna i den nya X3-familjen kommer att lanseras före årets utgång.

I maj förvärvade Westermo en minoritetspost i det brittiska företaget Blu Wireless Technology. I samband med affären tecknades också ett strategiskt samarbetsavtal. Överenskommelsen ger tillgång till patenterad ny teknologi för uppkoppling av tåg med betydligt högre bandbredd än nuvarande teknologier medger och kompletterar Westermos portfölj inom så kallad train-to-trackkommunikation. Lösningen har potential att kraftigt förbättra passagerarupplevelsen genom en pålitlig och snabb internet-uppkoppling ombord, men också tågoperatörens möjlighet att i realtid överföra rörlig bild till kontrollcentra för ökad säkerhet och högre effektivitet.

På hållbarhetsområdet fortsatte implementeringen av EU:s rapporteringsdirektiv för hållbarhet, CSRD. Under kvartalet har organisationen engagerats i slutförandet av en dubbel väsentlighetsanalys. Utifrån resultatet av denna genomförs nu en översyn av koncernens policys och processer för insamling av data. Under perioden har en ny energikartläggning genomförts på Beijer Electronics i syfte att minska klimatpåverkan, medan Westermo har fördjupat kunskaperna om produkters miljöpåverkan ur ett livscykelperspektiv.

Sammanfattningsvis så kvarstår vår syn på 2024: omvärldsfaktorerna är osäkra och vi ser en dämpning av efterfrågan som ett resultat av en svagare konjunkturutveckling. I det korta perspektivet påverkar detta koncernens affärsmässiga förutsättningar negativt och vi ser en relativt svag orderbok även för det tredje kvartalet. I det medellånga respektive långa perspektivet är emellertid utsikterna att växa lönsamt mycket goda givet den strukturella tillväxten inom våra fokussegment, i kombination med vår tydliga positionering för att möta kundernas behov. Efterfrågan på våra produkter och lösningar drivs i grunden av starka globala trender som digitalisering och den gröna omställningen. Parallellt med att affärsenheterna arbetar för att parera effekterna av den kortsiktiga nedgången, så fortsätter arbetet med de framtidsorienterade satsningarna på modern teknologi, nya produkter och nya marknader. Vi ser med tillförsikt på framtiden.”

INBJUDAN TILL PRESENTATION AV RAPPORTEN

Idag arrangeras en telefonkonferens för press och aktiemarknad, där VD och koncernchef Jenny Sjödahl samt CFO Joakim Laurén presenterar bolaget och kommenterar rapporten.

Tid: måndagen den 15 juli kl 13.30

Från Sverige: +46(0) 0200 899 189
Från Storbritannien: +44(0) 800 652 2435

För att ta del av presentationen, vänligen använd denna länk: http://momentum.adobeconnect.com/ependionq22024report/

Rapporten och presentationsbilder kommer att finnas tillgängliga på bolagets hemsida www.ependion.com. Här kommer en inspelad version av telefonkonferensen också att finnas tillgänglig efter eventet.

Denna information är sådan som Ependion AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-07-15 13:00 CET.

VD och koncernchef Jenny Sjödahl, tel  +46 (0)725 89 60 80
vVD och CFO Joakim Laurén, tel  +46 (0)703 35 84 96

Ependion AB är en växande global teknikkoncern som erbjuder digitala lösningar för säker kontroll, styrning, visualisering och datakommunikation för industriella tillämpningar i miljöer där tillförlitlighet och hög kvalitet är kritiska faktorer. Bland kunderna finns några av världens ledande företag. Ependion består av självständiga affärsenheter och har en omsättning på cirka 2,5 miljarder kronor 2023 samt dryga tusentalet medarbetare. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm Main Markets Mid Cap-lista under symbolen EPEN. ependion.com

Samtidigt som koncernen har fokus på kostnadsbesparingar, fortsätter vi med viktiga framåtriktade satsningar såsom etableringen i Indien och investeringar i ny teknologi.