Delårsrapport januari-mars 2023: Rekord för intäkter och resultat

Första kvartalet

• Orderingången uppgick till 617,3 mkr (661,6).
  • Nettoomsättningen ökade med 42 procent till 623,2 mkr (439,9).
  • Rörelseresultatet tredubblades till 85,2 mkr (28,2).
  • Rörelsemarginalen dubblades till 13,7 procent (6,4).
  • Resultatet efter skatt ökade till 55,8 mkr (16,1).
  • Resultatet per aktie förbättrades till 1,95 kronor (0,56).
  • Lena Westerholm rekryterades till hållbarhetschef med tillträde i maj.

Händelser efter periodens utgång

• Kristine Lindberg tillträdde som ny vd i affärsenheten Beijer Electronics.
  • Affärsenheten Beijer Electronics förvärvade det tyska mjukvaruföretaget Smart HMI.
  • Förslag till årsstämman att byta namn på koncernmodern till Ependion AB.

VD Jenny Sjödahl kommenterar

”När vi nu har stängt årets första kvartal så kan vi konstatera att Beijer Groups utveckling fortsatt är mycket positiv med rekord för såväl försäljning som resultat. Under perioden mötte Beijer Group en stabil efterfrågan, även om bilden liksom under det fjärde kvartalet var splittrad.

Orderingången på 617 mkr var lägre än under jämförelseperioden, men starkare än under det fjärde kvartalet 2022. Westermos orderingång ökade – delvis till följd av förlängd orderhorisont hos en större kund – och affärsenheten ser en fortsatt stark och bred efterfrågan. Beijer Electronics såg en lägre orderbokningstakt jämfört med affärsenhetens rekordkvartal i fjol. Förändringen är förväntad och beror främst på ett normaliserat kundbeteende med kortare orderhorisonter i kombination med en viss osäkerhet i marknaden. Orderbokningarna för koncernen som helhet låg stabilt över 600 mkr för det femte kvartalet i rad. Trots den starka faktureringen är orderboken oförändrad och uppgick till cirka 1,5 miljarder kronor vid periodens utgång.

Försäljningen ökade med 42 procent och nådde en ny rekordnivå på 623 mkr, där båda affärsenheterna bidrog till ökningen. För affärsenheten Westermo, som kraftigt ökade utleveranserna tack vare en förbättrad komponentsituation, nådde försäljningen all-time-high med intäkter på 335 mkr. Affärsenheten Beijer Electronics låg på en stabil nivå med intäkter på 291 mkr.

Med en stark försäljningsutveckling gav hävstången god utdelning: rörelseresultatet tredubblades till 85 mkr för perioden med rörelsemarginalen på rekordhöga 13,7 procent. Det visar att det finansiella målet om 15 procent rörelsemarginal är möjligt att nå, även om det finns mer att göra för att stabilt kunna leverera vinster på den nivån. Båda affärsenheterna bidrog till resultatförbättringen. Westermo nådde rekordhöga 16,4 procent och Beijer Electronics 15,1 procent i rörelsemarginal. Jag kan nöjt konstatera attaffärsenheten Beijer Electronics för fjärde kvartalet i rad visar god lönsamhet.

Prisökningar bidrog till att lyfta resultatet, samtidigt som dyra inköp på spotmarknaden påverkade framför allt Westermos resultat negativt. Under perioden såg vi en förbättring avseende den generella tillgången på elektronikkomponenter, men ett fåtal leverantörer orsakade fortfarande problem. En lärdom av bristsituationen är att vi har ökat lagerhållningen av vissa kritiska nyckelkomponenter, något som på kort sikt binder kapital och påverkar kassaflödet negativt men som stärker vår leveransförmåga framåt.

Under perioden genomfördes två viktiga rekryteringar till koncernens ledningsgrupp: Kristine Lindberg utsågs till ny VD för affärsenheten Beijer Electronics och tillträdde sin befattning den 3 april. Därutöver utsågs Lena Westerholm till hållbarhetschef, en roll hon kommer att ha såväl för Beijer Group som för affärsenheten Westermo i syfte att utveckla koncernens hållbarhetsarbete.

Efter periodens utgång genomfördes förvärvet av Smart HMI. Det tyska mjukvaruföretaget har utvecklat en egen teknikplattform – WebIQ – som är ett webb-baserat flexibelt HMI för visualisering på traditionella operatörspaneler eller mobila enheter. Förvärvet stärker Beijer Electronics produktportfölj och bidrar till ökade tillväxtmöjligheter.

Kvartalet har också präglats av en hög nivå av marknadsaktiviteter, såväl fysiska som digitala i bägge affärsenheterna.

Vi är glada över att kunna möta våra kunder personligen vilket ofta underlättar i vår typ av försäljning som i hög grad kännetecknas av problemlösning tillsammans med kunden. När vi bearbetar relativt nya segment, som till exempel inom Westermos energisatsning, blir deltagande i mässor och seminarier viktigt för att skapa relationer och hitta nya affärsmöjligheter. Samtidigt har organisationen blivit mycket vass när det gäller att använda digitala verktyg för möten, utbildningar och marknadsföring, vilket sparar både tid, pengar och miljö.

Sist men inte minst vill jag lyfta fram förslaget, som förutsätter beslut på årsstämman, att byta namn på koncernen från Beijer Electronics Group till Ependion. Namnändringen minskar förväxlingsrisken mellan koncernmodern och affärsenheten Beijer Electronics, som kommer att ha kvar sitt namn, och även mellan Beijer Group och andra koncerner med liknande namn. Det ger oss även möjlighet att tydliggöra vad koncernen står för och hur vi skapar värde. Namnet Ependion hämtar inspiration från det grekiska ordet för investeringar och påminner oss om koncernens huvuduppgift: att investera i människor, teknologier och produkter som bidrar till en säkrare uppkopplad värld.

Beijer Group arbetar vidare med våra långsiktiga tillväxtplaner. På medellång och lång sikt ser vi mycket god tillväxt på de marknader och de segment där vi är verksamma.Det råder i skrivande stund fortsatt osäkerhet kring världsläget och den globala konjunkturutvecklingen och vi utvärderar löpande olika scenarier. Mot bakgrund av en stabil efterfrågan under det första kvartalet och en fortsatt stark orderbok så känner vi oss dock trygga med utvecklingen i närtid.”

Inbjudan till presentation av rapporten

Idag arrangeras en telefonkonferens för press och aktiemarknad, där VD och koncernchef Jenny Sjödahl samt CFO Joakim Laurén presenterar bolaget och kommenterar rapporten.

Tid: Onsdagen den 26 april kl 13:30

Från Sverige: +46200899189
Från Storbritannien: +448006522435

För att ta del av presentationen, vänligen använd denna länk: https://web.conferenceconsole.com/51512122

Rapporten och presentationsbilder kommer att finnas tillgängliga på bolagets hemsida www.beijergroup.se. Här kommer en inspelad version av telefonkonferensen också att finnas tillgänglig efter eventet.

Denna information är sådan som Beijer Electronics Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-04-26 13:00 CET.

Vd och koncernchef Jenny Sjödahl, tel  +46 (0)725 89 60 80
Vice VD och CFO Joakim Laurén, tel  +46 (0)703 35 84 96

Beijer Electronics Group AB är en global teknikkoncern som erbjuder sofistikerade digitala lösningar för industriell datakommunikation och digitala lösningar för styr- och övervakningssystem och IIoT. Bland koncernens kunder finns några av världens ledande globala företag. Sedan starten 1981 har BEIJER GROUP utvecklats till en multinationell grupp av kompletterande affärsenheter med en omsättning på över 2,1 miljarder SEK 2022.

Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm Main Markets Mid Cap-lista under symbolen BELE. www.beijergroup.se

Rörelseresultatet tredubblades till 85 mkr för perioden med rörelsemarginalen på rekordhöga 13,7 procent. Det är ett steg på vägen mot att nå det finansiella lönsamhetsmålet.