Ependion förvärvar minoritetspost i Blu Wireless

Ependions affärsenhet Westermo har idag ingått avtal om att förvärva en minoritetspost i Blu Wireless Technology Ltd. med huvudkontor i Storbritannien. Investeringen uppgår till 3,4 miljoner pund. Samtidigt har Westermo tecknat ett strategiskt samarbetsavtal om att använda Blu Wireless patenterade trådlösa mmWave-teknologi för järnvägsmarknaden.

”Westermo är global marknadsledare inom nätverkskommunikation ombord på tåg. Investeringen och det ingångna samarbetsavtalet stärker vår position på marknaden för uppkopplade tåg genom att vi får tillgång till banbrytande ny teknologi för kommunikation mellan tåg och omgivande järnvägsinfrastruktur. Vi ser en stor potential för mmWave-teknologin inom tågsektorn”, säger Jenny Sjödahl, VD och koncernchef för Ependion.

Blu Wireless Technology (BWT) har utvecklat en revolutionerande trådlös lösning som ger möjligheter till uppkopplingar med hög bandbredd, stor kapacitet och liten fördröjning. BWT:s mmWave-teknik använder det olicensierade frekvensbandet 57 GHz till 71 GHz, vilket möjliggör uppkopplingar med mycket hög hastighet till tåg samtidigt som det skapar en kostnadseffektiv lösning. Företaget är baserat i Bristol, Storbritannien, och sysselsätter totalt cirka 50 personer inklusive ett kontor i USA.

”Vi är glada över att få en stark industriell partner inom järnvägssektorn i Westermo som ytterligare förstärker kommersialiseringen av vår trådlösa mmWave-teknologi. Detta gör det möjligt för BWT att växa och ta nästa steg i sin utveckling”, säger Alan Jones, VD för Blu Wireless Technology.

Samarbetet omfattar ytterligare kommersialisering av mmWave-teknologin inom järnvägssektorn samt gemensamma utvecklingsplaner för framtida produkter. I samband med investeringen tar Westermo plats i styrelsen för Blu Wireless Technology Ltd.

VD och koncernchef Jenny Sjödahl, tel  +46 (0)725 89 60 80
vVD och CFO Joakim Laurén, tel  +46 (0)703 35 84 96

Läs mer om Blu Wireless på www.bluwireless.com

Ependion AB är en växande global teknikkoncern som erbjuder digitala lösningar för säker kontroll, styrning, visualisering och datakommunikation för industriella tillämpningar i miljöer där tillförlitlighet och hög kvalitet är kritiska faktorer. Bland kunderna finns några av världens ledande företag. Ependion består av självständiga affärsenheter och har en omsättning på cirka 2,5 miljarder kronor 2023 samt dryga tusentalet medarbetare. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm Main Markets Mid Cap-lista under symbolen EPEN. ependion.com

Westermo är global marknadsledare inom nätverkskommunikation ombord på tåg. Investeringen och det ingångna samarbetsavtalet stärker vår position på marknaden för uppkopplade tåg genom att vi får tillgång till banbrytande ny teknologi för kommunikation mellan tåg och omgivande järnvägsinfrastruktur. Vi ser en stor potential för mmWave-teknologin inom tågsektorn.