Ependion säkrar order till indisk tågoperatör

Ependions affärsenhet Westermo har fått en order på 1,9 miljoner euro från Mobility of Siemens Limited (India) för datakommunikation som förbättrar godsverksamheten för Indian Railways. De första leveranserna av den högpresterande CyBox-routern kommer att starta under andra halvåret 2024.

"Detta är vår första stora order i Indien efter beslutet att etablera en juridisk enhet i landet och vi är väl rustade att betjäna de snabbt växande järnvägs- och spårsegmenten i Indien. Vi är också glada över att samarbeta med Siemens Mobility”, säger Jenny Sjödahl, VD och koncernchef för Ependion.

Westermos etablering av ett indiskt dotterbolag positionerar företaget som en föredragen partner till kritiska infrastrukturprojekt i regionen. Ordern, värd 1,9 miljoner euro, inkluderar leverans av 1 200 enheter av CyBox LTE 2-W-routern under en tioårsperiod, med initiala leveranser som börjar under andra halvåret 2024. Routern kommer att fungera som ryggraden i den digitala infrastrukturen, vilket underlättar sömlös kommunikation mellan omborddatorer samt stationer och spår.

Vd och koncernchef Jenny Sjödahl, tel  +46 (0)725 89 60 80
Vice VD och CFO Joakim Laurén, tel  +46 (0)703 35 84 96

Ependion AB är en växande global teknikkoncern som erbjuder digitala lösningar för säker kontroll, styrning, visualisering och datakommunikation för industriella tillämpningar i miljöer där tillförlitlighet och hög kvalitet är kritiska faktorer. Bland kunderna finns några av världens ledande företag. Ependion består av självständiga affärsenheter och har en omsättning på cirka 2,5 miljarder kronor 2023 samt dryga tusentalet medarbetare. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm Main Markets Mid Cap-lista under symbolen EPEN. ependion.com

Detta är vår första stora order i Indien efter beslutet att etablera en juridisk enhet i landet och vi är väl rustade att betjäna de snabbt växande järnvägs- och spårsegmenten i Indien. Vi är också glada över att samarbeta med Siemens Mobility.