Ependions affärsenhet Beijer Electronics presenterar ny strategi

Ependions affärsenhet Beijer Electronics är klar med den strategiöversyn som inleddes i fjol med fokus på tillväxt och stärkt lönsamhet. Den nya strategin bygger på tre växande och lönsamma fokussegment där affärsenheten har sina starkaste positioner och skapar mest kundvärde, vilket banar väg för stärkta marginaler.

Beijer Electronics har genomfört en strategisk genomlysning av verksamheten där bland annat intervjuer med kunder har bidragit till att identifiera affärsenhetens styrkor och förbättringsområden. I dag är erbjudandet brett med många olika lösningar för ett stort antal applikationer och branscher. Framöver prioriteras tre områden: marina applikationer, maskinbyggare inom tillverkningsindustrin och lösningar för krävande miljöer.

”Beijer Electronics har stor potential att både öka tillväxten och förbättra lönsamheten genom att bli tydligare och vassare. Affärsenhetens lönsamhet ligger på en högre och mer stabil nivå 2022–2023 än tidigare år. Med den nya strategin är Beijer Electronics redo att ta nästa kliv med sikte på att uthålligt kunna prestera i linje med Ependions finansiella mål”, säger Jenny Sjödahl, VD för Ependion AB.

Beijer Electronics kärnmarknad består av operatörspaneler (HMI:er) som utgör ett gränssnitt mellan människor och maskiner. Marknaden är globalt sett värd drygt 5 miljarder USD med en årlig tillväxt om 8 procent. Den amerikanska marknaden är störst och står för en fjärdedel, medan Kina och Indien är de marknader som växer snabbast. Beijer Electronics avser att bygga vidare på affärsenhetens befintliga geografiska avtryck med fokus på Nordamerika, Asien och Europa. Kunderna är främst maskinbyggare och systemintegratörer.

Mjukvarulösningar kommer att växa i snabbare takt än hårdvara och blir ännu viktigare för Beijer Electronics i framtiden. Det handlar både om ökade möjligheter till kundanpassning och om att bana väg för molnbaserade och webbaserade lösningar. Beijer Electronics är i slutfasen av utvecklingen av nästa generation HMI:er, X3-serien, som ger nya möjligheter.

”Digitaliseringen av samhället i stort och av industrin driver en snabbt växande efterfrågan på hård- och mjukvara för visualisering, digitalisering och automation. Våra lösningar bidrar till att omvandla data till värdefulla insikter som driver ökad effektivitet och hållbarhet. Med vår nya strategi fokuserar vi på de områden där vi åtnjuter störst förtroende och skapar mest värde för kunderna, vilket i sin tur banar väg för tillväxt och stärkta marginaler”, uppger Kristine Lindberg, VD för affärsenheten Beijer Electronics.

Beijer Electronics nya strategi kommer att presenteras på Ependions kapitalmarknadsdag, tisdagen den 5 mars kl. 13-16. Kapitalmarknadsdagen kan följas live och ses i efterhand på:

Länk till livesändning av Ependions kapitalmarknadsdag 5 mars 2024

Jenny Sjödahl, VD och CEO, Ependion, tel +46 (0)725 89 60 80
Joakim Laurén, Vice VD och CFO, Ependion, tel +46 (0)703 35 84 96
Kristine Lindberg, VD Beijer Electronics, tel +46 (0)703 35 86 20

Ependion AB är en växande global teknikkoncern som erbjuder digitala lösningar för säker kontroll, styrning, visualisering och datakommunikation för industriella tillämpningar i miljöer där tillförlitlighet och hög kvalitet är kritiska faktorer. Bland kunderna finns några av världens ledande företag. Ependion består av självständiga affärsenheter och har en omsättning på cirka 2,5 miljarder kronor 2023 samt dryga tusentalet medarbetare. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm Main Markets Mid Cap-lista under symbolen EPEN. ependion.com