Ependions affärsenhet Westermo vinner ännu ett större tågavtal

En större schweizisk tågbyggare har valt Westermo som plattformsleverantör för deras nya generation spårvagnståg. Kontraktet löper över tre år med ett totalt ordervärde beräknat till cirka 85 MSEK. Westermo kommer att tillhandahålla Viper-switchar för datanätverk ombord som stöder både tågstyrning och övervakning samt passagerarinformationssystem.

”Detta strategiska avtal stärker Westermos position ytterligare som marknadsledare inom nätverkslösningar till tågindustrin", säger Jenny Sjödahl, VD och koncernchef för Ependion. "Westermos tekniska kunnande och breda portfölj av certifierade lösningar för både kritiska och icke-kritiska system ombord, i kombination med god samarbetsförmåga, banade väg för denna affär."

Westermo kommer att leverera flera modeller av sina kompakta EN 50155-certifierade Viper Ethernet-switchar, laddade med Westermos WeOS-operativprogramvara, för att hantera datanätverken ombord. Spårvagnarna har ett helt digitalt kontrollsystem med integrerad kollisionsvarning och stöd för överföring av telemetridata för förebyggande underhåll.

”Vi är tacksamma över att kunden ytterligare har utökat sitt samarbete med Westermo. Detta plattformsavtal visar det förtroende de har för våra robusta nätverkslösningar ombord och vår branschexpertis", säger Kim Dong Nguyen, Global Key Account Manager på Westermo. "Vår pålitliga portfölj av switchar kommer att säkerställa bästa möjliga prestanda och tillförlitlighet för dessa spårvagnar som kommer att rulla i Europa under de kommande åren."

Ordrar kommer att läggas löpande under avtalsperioden. Leveranser av Westermo-produkter påbörjas under senare delen av 2023 och kommer att pågå i tre år.

Denna information är sådan som Ependion AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-06-27 14:15 CET.

Vd och koncernchef Jenny Sjödahl, tel  +46 (0)725 89 60 80
Vice VD och CFO Joakim Laurén, tel  +46 (0)703 35 84 96

Ependion AB är en växande global teknikkoncern som erbjuder digitala lösningar för säker kontroll, styrning, visualisering och datakommunikation för industriella tillämpningar i miljöer där tillförlitlighet och hög kvalitet är kritiska faktorer. Bland kunderna finns några av världens ledande företag. Ependion består av självständiga affärsenheter och har en omsättning på över 2,1 miljarder kronor 2022 samt dryga tusentalet medarbetare. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm Main Markets Mid Cap-lista under symbolen EPEN. ependion.com

”Detta strategiska avtal stärker Westermos position ytterligare som marknadsledare inom nätverkslösningar till tågindustrin. Westermos tekniska kunnande och breda portfölj av certifierade lösningar för både kritiska och icke-kritiska system ombord, i kombination med god samarbetsförmåga, banade väg för denna affär.