Kommuniké från Beijer Electronics ABs årsstämma 2008

Årsstämman 2008 ägde rum måndagen den 21 april 2008. Årsstämman fastställde den framlagda resultat- och balansräkningen för 2007 och beviljade styrelseledamöterna och VD ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2007. Stämman beslutade vidare, i enlighet med styrelsens förslag, om en ordinarie utdelning om 4,00 kronor per aktie samt att avstämningsdag för utdelningen skall vara 24 april 2008. Utdelningen beräknas att skickas från VPC den 29 april 2008.

Styrelsens ordförande Anders Ilstam redogjorde för styrelsens arbete under verksamhetsåret 2007.

Beijer Electronics avgående VD Göran Sigfridsson redogjorde i sitt stämmoanförande för verksamheten under 2007 och utvecklingen under det första kvartalet 2008. VD konstaterade att gångna året blev händelserikt med tre strategiska förvärv – Westermo Teleindustri, Elektronik-Systeme Lauer och Brodersen Automation. Förvärven innebar också en mycket stark tillväxt för koncernen och att Beijer Electronics under 2007 kunde visa sitt hittills bästa år beträffande omsättning och rörelseresultat.

VD redogjorde även för utvecklingen under det första kvartalet 2008 som innebar en fortstatt kraftig tillväxt. Det blev dock en ryckig period med varierande efterfrågan. Detta tillsammans med händelser av engångskaraktär påverkade koncernens resultat som blev lägre än planerat. Det finns dock goda förhoppningar att Beijer Electronics kan återhämta nedgången vilket gör att utsikterna om att öka omsättning och resultat för helåret 2008 kvarstår mot bakgrund av förvärv och stärkta positioner inom respektive affärsområde.

Årsstämman beslutade vidare:

• att styrelsen skall bestå av sju stycken ledamöter, utan suppleanter.

• att arvode till styrelsens ordförande utgår med 400 000 kronor och att arvode till envar av övriga styrelseledamöter utgår med 175 000 kronor, med undantag för de som är anställda i bolaget.

• att arvode till revisorerna utgår enligt godkänd räkning.

• att omvälja Stig-Arne Blom, Bert Åke Eriksson, Ulrika Hagdahl, Anders Ilstam, Hans Linnarson, Joen Magnusson.

• nyval av Fredrik Jönsson (tillträdande VD).

• att omvälja Anders Ilstam som styrelseordförande.

• att omvälja auktoriserade revisorn Mikael Eriksson, Öhrlings PricewaterhouseCoopers, Malmö, för en mandatperiod av fyra år.

• nyval, till ersättande av auktoriserade revisorn Lars Nilsson, av Sofia Götmar-Blomstedt, Öhrlings PricewaterhouseCoopers, Malmö, för en mandatperiod av fyra år.

• att valberedningen skall bestå av fem ledamöter, varav en representant för envar av de fyra största aktieägarna vid tidpunkten omedelbart före offentliggörandet samt styrelseordföranden. Namnen på de fyra ledamöterna och de aktieägare som utsett dem skall offentliggöras senast sex månader före årsstämma 2009. Den ledamot som representerar den största aktieägaren skall utse ordförande i valberedningen, som inte får vara styrelseledamot.

• att aktieägare som utsett ledamot i valberedningen får entlediga ledamoten och utse en ny ledamot. Eventuella förändringar i valberedningens sammansättning skall offentliggöras så snart de skett.

• att valberedningen skall arbeta fram förslag i följande frågor att föreläggas årsstämman 2009 för beslut: (a) stämmoordförande, (b) styrelse, (c) styrelseordförande, (d) styrelsearvoden, och (e) arvode för bolagets revisorer.

• att valberedningen består fram till dess ny valberedning är utsedd.

• att anta riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare i enlighet med styrelsens förslag. Styrelsens förslag i sin helhet finns tillgängligt på bolagets hemsida.

• att, i enlighet med styrelsens förslag, emittera totalt 180 000 teckningsoptioner, fördelade på två serier, med åtföljande rätt till teckning av nya aktier. Emissionen av teckningsoptionerna skall, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, riktas till det helägda dotterbolaget Beijer Electronics Products AB. Teckning skall ske senast den 15 maj 2008 för båda serierna. Dotterbolaget förvärvar optionerna vederlagsfritt samt med rätt och skyldighet att erbjuda nyckelpersoner i Beijer Electronics-koncernen att förvärva teckningsoptionerna på marknadsmässiga villkor. Beijer Electronics AB (publ) ledning, ca sex personer, skall erbjudas förvärva de emitterade teckningsoptionerna. Eventuella optionsrätter som inte förvärvas av anställda enligt ovan skall behållas av Beijer Electronics Products AB, för att enligt Beijer Electronics AB (publ) styrelses anvisningar erbjudas framtida nyckelpersoner enligt motsvarande tilldelningsprinciper. Vid fullt utnyttjande av optionsrätterna i de båda serierna ökar aktiekapitalet med 180 000 kronor motsvarande en utspädningseffekt om ca 1,4 procent av det totala antalet aktier och röster i Bolaget år 2011 och ytterligare ca 1,4 procent år 2013. Styrelsens förslag i sin helhet finns tillgängligt på bolagets hemsida.

• att, i enlighet med styrelsens förslag, bemyndiga styrelsen att intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, besluta om ökning av bolagets aktiekapital med högst 622 000 kronor genom nyemission av högst 622 000 aktier. Beslutet innebar att styrelsen bemyndigas att besluta om nyemission med bestämmelse om apport, kvittning eller annat villkor som avses i 13 kap 5 § första stycket 6 p aktiebolagslagen och om avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Styrelsen skall äga rätt att fastställa övriga villkor för emissionen, inklusive emissionskurs, som dock skall baseras på marknadsmässiga villkor. Syftet med bemyndigandet är att bolaget skall kunna emittera aktier för att säkerställa köpeskillingslikviden i samband med förvärv av andra företag, delar av företag eller andra tillgångar som styrelsen bedömer vara av värde för bolagets verksamhet. Fullt utnyttjande av bemyndigandet motsvarar en utspädning om ca tio procent av aktiekapitalet och rösterna. Styrelsens förslag i sin helhet finns tillgängligt på bolagets hemsida.

Malmö den 21 april 2008

Beijer Electronics AB (publ)

VD och koncernchef Göran Sigfridsson på tel 040-35 86 00, mobil 0706-35 86 10 eller
IR-ansvarig Katarina Erichs Emilson, tel 040-35 84 96, mobil 0703-35 84 96.