Valberedningens förslag till styrelse för 2023

Valberedningen i Beijer Electronics Group AB har meddelat bolaget att den till årsstämman den 10 maj 2023 kommer att lämna följande förslag:

• att styrelsen ska bestå av sex ledamöter.
  • omval av styrelseledamöterna Bo Elisson, Johan Wester, Karin Gunnarsson, Lars Eklöf och Jonas Hård. Ulrika Hagdahl har avböjt omval.
  • nyval av Charlott Samuelsson.
  • att Bo Elisson föreslås som styrelsens ordförande.

Charlott Samuelsson, född 1963, är anställd på Mycronic sedan 1996 där hon är divisionschef för Pattern Generators och medlem i koncernledningen. Dessförinnan arbetade hon fem år inom försvarsindustrin. Charlott är civilingenjör inom teknisk fysik samt har en teknisk licentiatexamen inom elektrofysik vid Chalmers Tekniska högskola. Hon är styrelseledamot i Invisio AB.

Bakom valberedningens förslag står aktieägare representerande cirka 67 % av röster och kapital i bolaget.

Valberedningens övriga förslag kommer att presenteras i kallelsen till årsstämman.

I årets valberedning ingår:

Anders Wassberg, Stena Adactum, valberedningens ordförande
Ulf Hedlundh, Svolder AB
Bengt Belfrage, Nordea Fonder
Lovisa Runge, Fjärde AP-fonden
Bo Elisson, styrelsens ordförande, adjungerad

Beijer Electronics Groups årsstämma hålls tisdagen den 10 maj 2023 i Malmö. Information om tid och plats lämnas i samband med kallelsen. Bo Elisson föreslås till stämmans ordförande.

Denna information är sådan som Beijer Electronics Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angivna kontaktpersoners försorg, för offentliggörande 2023-02-21 09:00 CET.

Kontaktuppgifter:

Frågor kring valberedningens arbete besvaras av Anders Wassberg på 073-427 08 01, eller styrelseordförande Bo Elisson på tel 076-760 60 95.

Beijer Electronics Group AB är en global teknikkoncern som erbjuder avancerade digitala lösningar för industriell datakommunikation samt för styr- och kontrollsystem och IIoT. Bland koncernens kunder återfinns flera världsledande globala företag. Sedan starten 1981 har BEIJER GROUP utvecklats till en multinationell koncern bestående av kompletterande affärsenheter med en försäljning på 2,1 miljarder kronor 2022.

Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm Main Markets Mid Cap-lista under symbolen BELE. www.beijergroup.se