Epiroc bygger värmebehandlingsanläggning i Örebro

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitetspartner för gruv- och infrastrukturindustrin, tar idag första spadtaget för en ny värmebehandlingsanläggning för bergborrmaskiner i Örebro.

Värmebehandling är en fundamental del av bergborrmaskinstillverkning. Den toppmoderna värmebehandlingsanläggningen – vilken kommer att vara placerad i en utbyggd del av den befintliga produktionsanläggningen – kommer att ytterligare stärka borrmaskinernas kvalitet och prestanda. Den kommer även att sänka kundernas totala ägarkostnad och möjliggöra högre produktionsvolymer.

Investeringen är ett viktigt steg för att säkerställa att denna förstklassiga tillverkningsenhet förblir så produktiv och konkurrenskraftig som möjligt på lång sikt”, säger Helena Hedblom, Epirocs Gruv- och Infrastrukturchef.

Produktion i den 1 400 m2 stora värmebehandlingsanläggningen kommer att bedrivas dygnet runt tack vare automation och den förväntas vara klar för produktion mot slutet av 2020. Energieffektivitet är ett stort fokus i designen; t.ex. så kommer överskottsvärme att återvinnas för att värma upp byggnader.

Örebro är ett av Epirocs globala tillverkningscentrum. Bolaget sysselsätter mer än 2 000 personer i staden, av en global arbetsstyrka på mer än 14 000.

Epiroc är en ledande global produktivitetspartner för gruv- och infrastrukturindustrin. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillverkar Epiroc innovativa, säkra och hållbara borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg. Bolaget tillhandahåller också förstklassig service och lösningar för automation och interoperabilitet. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på 38 miljarder kronor under 2018, och har över 14 000 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i över 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se.