Epiroc delar Tools & Attachments-divisionen och utnämner ny divisionschef

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv- och anläggningsindustrin, stärker sitt fokus på sina verksamheter för grävmaskinstillbehör och borrverktyg. Bolaget kommer därför att dela upp divisionen Tools & Attachments i två divisioner och utse en ny divisionschef.

Under de senaste åren har divisionen Tools & Attachments expanderat kraftigt genom organisk och förvärvad tillväxt. Efter slutförandet av förvärvet av STANLEY Infrastructure kommer divisionen att bli betydligt större. För att upprätthålla optimalt fokus på respektive verksamhet och fortsätta främja lönsam tillväxt kommer Epiroc från och med den 1 maj 2024 att dela upp divisionen Tools & Attachments i följande två nya divisioner: Rock Drilling Tools (”Tools”) och Mining & Infrastructure Attachments (”Attachments”).

Martin Hjerpe, för närvarande SVP M&A, Strategy and Supply Chain, blir divisionschef för Tools. Goran Popovski, för närvarande divisionschef för Tools & Attachments, kommer att bli divisionschef för Attachments.

Med tidigare tillväxt och nu det pågående förvärvet av STANLEY Infrastructure - vårt största förvärv någonsin - expanderar vår verksamhet för borrverktyg och grävmaskinstillbehör avsevärt", säger Helena Hedblom, Epirocs VD och koncernchef. "Genom att dela upp verksamheten i två dedikerade divisioner optimerar vi vårt fokus för alla affärslinjer och främjar hållbar, lönsam tillväxt”.

De två divisionerna kommer omfatta följande områden:

Tools-divisionen Attachments-divisonen
- Topphammare och Handhållet
- DTH (Sänkborrhammare),
  Rotationsborrverktyg och Stigortsborrning
- Bergförstärkning
- Supply Chain

- GET (Markbrytande verktyg, CR)
- Grävmaskinstillbehör
- STANLEY Infrastructure

Efter ändringen den 1 maj kommer Epiroc att ha följande externa rapporteringssegment och divisioner (de externa rapporteringssegmenten förblir oförändrade):

• Equipment & Service-segmentet med divisionerna Underground, Surface, Parts & Services North and South America (NASA), Parts & Services Europe, Middle East and Africa (EMEA), Parts & Services Asia Pacific (APAC) och Digital Solutions. (Oförändrad).
  • Tools & Attachments-segmentet med divisionerna Tools respektive Attachments.

Epirocs koncernledning kommer att förbli oförändrad eftersom både Martin Hjerpe och Goran Popovski redan är medlemmar i koncernledningen.

Efter att Martin Hjerpe tillträtt sin nya roll som divisionschef kommer tjänsten som SVP M&A, Strategy and Supply Chain att upplösas. Funktionen M&A och strategi kommer att rapportera till Ekonomi- och finansdirektören. Supply Chain (logistik) kommer att ingå i divisionen Tools.

Epiroc meddelade den 15 december 2023 att det hade kommit överens om att förvärva STANLEY Infrastructure från Stanley Black & Decker, Inc. Förvärvet förväntas slutföras omkring slutet av första kvartalet 2024.

Epiroc är en global produktivitetspartner för gruv- och anläggningskunder och accelererar transformationen mot ett hållbart samhälle. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillhandahåller Epiroc innovativ och säker utrustning som borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg för ovanjords- och underjordsapplikationer. Bolaget erbjuder också förstklassig service och annan eftermarknadssupport samt lösningar för automation, digitalisering och elektrifiering. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på mer än 60 miljarder kronor under 2023, och har cirka 18 200 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i cirka 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se