Epiroc delårsrapport Kv1

Januari - mars 2019 i korthet
• Orderingången uppgick till MSEK 10 063 (10 036), organisk minskning på 5%
• Intäkterna ökade 19% till MSEK 9 785 (8 233), organisk tillväxt på 14%
• Rörelseresultatet uppgick till MSEK 1 930 (1 515)
• Rörelsemarginalen uppgick till 19,7% (18,4)
• Justerad rörelsemarginal var 20,3%
• Vinst per aktie före utspädning var SEK 1,14 (0,89)
• Operativt kassaflöde uppgick till MSEK 472 (666)

VD-kommentar:

Kraftig ökning av intäkter och resultat
2019 inleddes med ännu ett starkt kvartal för Epiroc. Intäkterna ökade med 19% till MSEK 9 785 med en organisk tillväxt på 14%. Vårt rörelseresultat ökade med 27% till MSEK 1 930. Rörelsemarginalen uppgick till 19,7% och exklusive förändring i långsiktiga incitamentsprogram var rörelsemarginalen 20,3%. Mer gynnsamma valutakurser hade en positiv påverkan på marginalen.

Vår serviceverksamhet fortsätter att ha en god tillväxt. Det har haft en positiv påverkan på vårt resultat och kommer att bidra till vår motståndskraft framöver. Utrustningsintäkterna ökade jämfört med förra året, men föll sekventiellt jämfört med ett mycket starkt fjärde kvartal, vilket hade en negativ effekt på vår kostnadseffektivitet under kvartalet. I segmentet Tools & Attachments är vi nöjda att se att våra effektivitetsåtgärder hade en positiv effekt på rörelseresultatet och marginalen. Rörelsekapitalet ökade under kvartalet och fortsätter att vara ett fokusområde för förbättringar. Det operativa kassaflödet var därmed lägre än förra kvartalet.

Efterfrågan förväntas ligga kvar på en bra nivå
Kundefterfrågan under första kvartalet 2019 var i stort sett i linje med våra förväntningar, med utrustningsorder på liknande nivåer som under andra halvan av 2018. Orderingången var MSEK 10 063, något högre än det fjärde kvartalet 2018, men en minskning på 5% organiskt jämfört med det starka första kvartalet 2018. Majoriteten av order på gruvutrustning är fortfarande för expansion i eller i anslutning till existerande gruvor snarare än till ersättningsinvesteringar. Eftermarknadsverksamheten var fortsatt stark både inom gruv och infrastruktur, vilket speglar den robusta aktiviteten på marknaden.

Medan våra kunder fortsätter att vara aktiva och ha relativt god framtidstro och mineralpriserna är på sunda nivåer finns det fortfarande osäkerhet relaterat till den ekonomiska utvecklingen. Vi ser att våra kunder primärt investerar i projekt som har lägre risk och fokus på produktivitet och effektivitet. Vi ser inga tydliga indikationer på att den nuvarande marknadssituationen kommer att förändras och förväntar oss att efterfrågan fortsätter att ligga kvar på nuvarande nivå på kort sikt.

Affärsutveckling och effektivitetsåtgärder
Vi har slutfört de tidigare annonserade förvärven av Fordia och New Concept Mining. Dessa stärker vår position inom prospektering och bergförstärkning samt bidrar med cirka 1,2 miljarder kronor i årliga intäkter. Samtidigt genomför vi ett antal effektivitetsåtgärder. Vårt program för förbättring av logistikkedjan fortskrider enligt plan och förändringar rullas ut i utvalda geografiska områden. Kortsiktigt medför programmet vissa negativa effekter på lager och kostnadseffektivitet, men det är nödvändigt för att förbättra effektiviteten på lång sikt. Inom Tools & Attachments har vi också reducerat vår produktportfölj och vi ser vissa positiva effekter av våra effektivitetsåtgärder.

Innovationer, automation, digitalisering och batterier
Det är glädjande att vi har fått flera förfrågningar och order för automations- och batterilösningar. Vi fick en stor order för batteridriven underjordsutrustning från Kanada och order bokades för Mobilaris Mining Intelligence, en beslutsstödslösning för effektivitet och säkerhet i gruvor. Vi deltog på Bauma-utställningen i början av april och presenterade ett antal innovationer inklusive My Epiroc, ett digitalt verktyg för att hjälpa våra kunder att bli mer effektiva när det gäller att hantera sin flotta, samt den nya generationen SmartROC D65, en ovanjordsborrigg som är förberedd för automation.

Framåtblick
Under 2018 lade vi ner mycket arbete på splitten och noteringen av Epiroc. Under 2019 kommer vi att fokusera på att förbättra och utveckla verksamheten ytterligare. Utöver den fortsatta satsningen på innovation och produktutveckling kommer fokus vara på att förbättra effektiviteten, flexibiliteten och motståndskraften i hela företaget.

Per Lindberg
VD och koncernchef

En presentation och telefonkonferens kommer att hållas idag kl. 09.00. Information finns tillgänglig på epirocgroup.com/se/investors.

Ingrid Östhols, Chef Investerarrelationer

Denna information är sådan information som Epiroc AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 30 april kl. 07.30.

Epiroc är en ledande global produktivitetspartner för gruv- och infrastrukturindustrin. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillverkar Epiroc innovativa, säkra och hållbara borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg. Bolaget tillhandahåller också förstklassig service och lösningar för automation och interoperabilitet. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på 38 miljarder kronor under 2018, och har över 14 000 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i över 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se.