Epiroc Delårsrapport Kv1 2021

• Orderingången ökade 9% till MSEK 10 690 (9 772), organisk ökning med 21%.
  • Intäkterna minskade 4% till MSEK 8 773 (9 134), organisk ökning med 6%.
  • Rörelseresultatet minskade 3% till MSEK 1 867 (1 932) inklusive jämförelsestörande poster om MSEK -149 (21)*.
  • Rörelsemarginalen uppgick till 21.3% (21.2) och den justerade rörelsemarginalen uppgick till 23.0% (20.9).
  • Vinst per aktie före utspädning var SEK 1.15 (1.18).
  • Operativt kassaflöde uppgick till MSEK 1 610 (1 532).
  • Avtal om att förvärva Meglab, ett kanadensiskt bolag med expertis i att tillhandahålla lösningar inom elektrifieringsinfrastruktur till gruvindustrin, samt DandA Heavy Industries, en sydkoreansk tillverkare av hydraulhammare för kunder inom bygg och anläggning.

VD-kommentar:

Hög kundaktivitet och rekordhög orderingång
Covid-19-pandemin påverkar fortfarande vår vardag. I kvartalet var därför säkerheten för anställda, kunder och samarbetspartners vår högsta prioritet.

Trots pandemin var kundaktiviteten hög och vi såg bra efterfrågan på vårt eftermarknadserbjudande. På utrustningssidan fortsatte våra kunder att ta investeringsbeslut och vi vann flera medelstora/stora utrustningsorder.

Orderingången ökade 9% till rekordhöga MSEK 10 690, vilket motsvarar en organisk tillväxt på 21%. Sekventiellt, dvs. jämfört med föregående kvartal, ökade orderingången 16% organiskt.

Vi förväntar oss att efterfrågan på både utrustning och eftermarknad kommer att ligga kvar på en stabil hög nivå på kort sikt.

Förbättrad lönsamhet och stabilt kassaflöde
Intäkterna ökade 6% organiskt till MSEK 8 773 med en organisk tillväxt för både utrustning och eftermarknad.

Den justerade rörelsemarginalen påverkades positivt av ökade volymer och kostnadsbesparingar och förbättrades till 23.0% (20.9).

Det operativa kassaflödet var stabilt och uppgick till MSEK 1 610.

Stark efterfrågan på autonoma lösningar
Efterfrågan på autonoma lösningar för applikationer både under och ovan jord var fortsatt hög under kvartalet. Det är uppenbart att våra globalt installerade och beprövade lösningar har ökat våra kunders vilja att investera i dessa teknologier. Vi ser liknande trender inom digitalisering och elektrifiering.

Vi vågar tänka nytt
I början av året introducerade vi vår nya vision – Dare to think new – som belyser vårt ständiga fokus på att erbjuda innovationer som förbättrar effektiviteten och säkerheten för våra kunder.

En innovation som presenterades under kvartalet är Boomer M20. Det är den nya generationen av våra mest sålda underjordsborriggar och den har unika funktioner, såsom skyddad hydraulik, elektronik och sensorer.

En annan innovation är vårt erbjudande att eftermontera batterier för befintlig utrustning, i vilket dieselmotorn byts ut mot en elektrisk drivlina. ST1030-lastaren, som är en av våra mest populära lastare, är den första modellen för vilken eftermonteringslösningen kommer att finnas tillgänglig.

Skapa alternativ för framtiden
Förutom att investera i innovation för att stödja organisk tillväxt, växer vi också genom förvärv. I år har vi offentliggjort två förvärv. I mars tillkännagav vi förvärvet av Meglab, ett kanadensiskt företag med expertis i att tillhandahålla lösningar för gruvors elektrifieringsinfrastruktur. I april tillkännagav vi förvärvet av DandA Heavy Industries, en sydkoreansk tillverkare av hydraulhammare för kunder inom infrastruktur. Båda bolagen kommer att stärka vårt erbjudande och bidra till lönsam tillväxt.

Stärka kundrelationer
Finansiella resultat är naturligtvis viktiga och ett bra mått på vår framgång, men minst lika viktigt är hur vi uppnår dessa resultat. Därför lanserade vi en uppdaterad version av vår uppförandekod i februari. Den hjälper oss att leva som vi lär. Genom att bedriva vår verksamhet på ett etiskt och socialt ansvarsfullt sätt samtidigt som vi erbjuder de bästa produkterna, lösningarna och tjänsterna kommer vi att stärka våra kundrelationer ytterligare.

Helena Hedblom
VD och koncernchef

Vänligen se hela rapporten i bifogad pdf. Ytterligare finansiella dokument finns på Epirocs Finansiella publikationer-sida.

Denna information är sådan information som Epiroc AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmiss-bruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovan kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 28 april 2021 kl. 12:00.

Epiroc är en vital del av ett hållbart samhälle och en global produktivitetspartner för gruv- och infrastrukturkunder. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillhandahåller Epiroc innovativ och säker utrustning som borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg för ovanjords- och underjordsapplikationer. Bolaget erbjuder också förstklassig service och annan eftermarknadssupport samt lösningar för automation, digitalisering och elektrifiering. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på 36 miljarder kronor under 2020, och har 14 000 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i över 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se