Epiroc delårsrapport Kv1 2024

• Orderingången minskade -4% till MSEK 14 162 (14 715*). Den organiska minskningen var -3%.
    • Stora order uppgick till MSEK 400 (900).
  • Intäkterna ökade 2% till MSEK 14 143 (13 868), organisk ökning på 3%.
  • Rörelseresultatet minskade -13% till MSEK 2 760 (3 161). Jämförelsestörande poster uppgick till MSEK -127 (-26), inklusive transaktions- och integrationskostnader relaterade till förvärvet av Stanley Infrastructure och avsättning för aktiebaserade långsiktiga incitamentsprogram på MSEK -2 (-26).** Rörelsemarginalen var 19.5% (22.8).
  • Det justerade rörelseresultatet uppgick till MSEK 2 887 (3 187), motsvarande en justerad rörelsemarginal på 20.4% (23.0).
  • Vinst per aktie före utspädning var SEK 1.66 (1.90).
  • Operativt kassaflöde ökade till MSEK 1 778 (338).
  • Förvärvet av Stanley Infrastructure slutfördes den 1 april.***

VD-ord

Blandad efterfrågan med solid gruvaktivitet
Den underliggande aktiviteten inom gruvnäringen fortsatte att vara hög under kvartalet. Nivån av stora order var dock lägre än under jämförelseperioden, MSEK 400 mot MSEK 900. Orderingången för gruppen minskade till MSEK 14 162 (14 715), motsvarande en organisk minskning om -3%. Den organiska tillväxten inom service var stark på 9% med stöd från halvtidsservice och en hög efterfrågan på automation för blandad flotta. Inom bygg- och anläggning var efterfrågan för hydrauliska tillbehör fortsatt svag. Efterfrågan inom tunnelbyggen och infrastruktur var stabil.

Sekventiellt, jämfört med föregående kvartal, uppnådde vi en organisk tillväxt om 2%, drivet av högre orderingång för service och bergborrverktyg.

På kort sikt förväntar vi oss att den underliggande efterfrågan inom gruvnäringen, både för utrustning och eftermarknad, kommer att fortsatt vara på en hög nivå. Efterfrågan från bygg- och anläggningskunder förväntas fortsatt vara svag.

Ökat fokus på lönsamhet
Våra intäkter ökade 3% organiskt till MSEK 14 143 (13 868). Justerat för jämförelsestörande poster, i huvudsak hänförliga till transaktions- och integrationskostnader för förvärv, uppgick det justerade rörelseresultatet till MSEK 2 887 (3 187). Detta motsvarar en justerad rörelsemarginal på 20.4% (23.0). Den lägre marginalen förklaras i huvudsak av högre kostnader och negativa mixeffekter såsom lägre andel intäkter från service och hydrauliska tillbehör.

Flera åtgärder har genomförts för att stärka effektiviteten och lönsamheten. Kostnaderna var högre än under det första kvartalet 2023, men sekventiellt har vi redan åstadkommit strukturella besparingar. Ytterligare aktiviteter kommer att genomföras i hela organisationen. T.ex kommer vi att öka effektiviteten inom vår serviceorganisation samt i våra fabriker.

Kassaflöde och rörelsekapital
Det operativa kassaflödet ökade till MSEK 1 778 (338). Förbättringen i kassaflödet förklaras i huvudsak av en bättre utveckling av rörelsekapitalet jämfört med första kvartalet föregående år. Rörelsekapitalet är fortfarande på nivåer som vi inte är nöjda med, främst på grund av höga lagernivåer av färdig utrustning (maskiner som är beställda av, och på väg till, kunder runt om i världen). Vi ökar kapaciteten i våra marknadsbolag för att snabba på de slutliga modifikationerna för att minska ledtiderna och förbättra faktureringen.

Positionering för tillväxt inom hydrauliska tillbehör
Den 1 april slutförde vi förvärvet av Stanley Infrastructure med intäkter under 2023 om MSEK 4 700 och 1 380 anställda. Detta förvärv stärker vår position inom hydrauliska tillbehör, särskilt i USA, och positionerar oss väl för att ta vara på framtida tillväxtmöjligheter inom bygg- och anläggning samt stadsutveckling.

Ledare inom säkerhet
Med vårt Collision Avoidance System nivå 9 (CAS 9), den högsta nivån av kollisions-förebyggande system på marknaden, hjälper vi kunder att rädda liv. Det är ett proaktivt system som tar kontroll över ett fordon vid farliga situationer och ingriper om operatören inte agerar på varningar. I kvartalet vann vi vår största order hittills för denna lösning om MSEK 36.

Vi har åtagit oss att förbättra säkerheten och produktiviteten för våra kunder och CAS 9 är bara ett av flera exempel på hur våra digitala lösningar möjliggör detta. Vi är stolta att driva omställningen och vi har en spännande resa framför oss.

Helena Hedblom
VD och koncernchef

Vänligen se hela rapporten i bifogad pdf. Ytterligare finansiella dokument finns på Epirocs Finansiella publikationer-sida.

Epirocs SmartROC T40 ovanjordsborrigg

Karin Larsson, Chef Investerarrelationer och Media
Alexander Apell, IR Controller

Denna information är sådan information som Epiroc AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s Marknadsmissbruks­förordning. Informa­tionen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 23 april kl 08.00.

Epiroc är en global produktivitetspartner för gruv- och anläggningskunder och accelererar transformationen mot ett hållbart samhälle. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillhandahåller Epiroc innovativ och säker utrustning som borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg för ovanjords- och underjordsapplikationer. Bolaget erbjuder också förstklassig service och annan eftermarknadssupport samt lösningar för automation, digitalisering och elektrifiering. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på mer än 60 miljarder kronor under 2023, och har cirka 18 200 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i cirka 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se.