Epiroc delårsrapport Kv2

April - juni 2019 i korthet

• Orderingången uppgick till MSEK 10 553 (10 483), organisk minskning på 4%
  • Intäkterna ökade 8% till MSEK 10 626 (9 843), organisk tillväxt på 3%
  • Rörelseresultatet ökade 25% till MSEK 2 263 (1 810)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 21,3% (18,4). Justerad rörelsemarginal var 21,7%*
  • Vinst per aktie före utspädning var SEK 1,40 (1,09)
  • Operativt kassaflöde uppgick till MSEK 1 506 (199)

VD-kommentar

Rekordkvartal
Både intäkter och vinst fortsatte att utvecklas positivt under andra kvartalet. Intäkterna ökade med 8% till rekordhöga 10 626 MSEK, varav 3% organiskt. Rörelseresultatet uppgick till rekordhöga 2 263 MSEK, en ökning om 25% jämfört med föregående år. Rörelsemarginalen blev 21,3%. Justerat för förändring i avsättning för långsiktiga incitamentsprogram uppgick rörelsemarginalen till 21,7%. Den organiska tillväxten och effektivitetsåtgärder hade positiv effekt på rörelseresultatet och marginalen och vår ”flow-through*” förbättrades. Vi har även haft fortsatt medvind från valuta. Det operativa kassaflödet förbättrades, både jämfört med före-gående kvartal och föregående år.

Efterfrågan förväntas ligga kvar på en bra nivå
Aktiviteten och produktionen inom gruvindustrin var fortsatt robust på en hög nivå och våra kunder investerar i ny utrustning, även om de är fortsatt försiktiga att göra stora investeringar. Efterfrågan från kunder inom infrastruktur var även den på en gynnsam nivå.

Orderingången, stödd av förvärv och valuta, blev rekordhög och uppgick till 10 553 MSEK. Organiskt minskade orderingången med 4% jämfört med det starka andra kvartalet 2018. Som förväntat låg ordervolymerna på utrustning kvar på liknande nivå som under de senaste tre kvartalen, men den uppnådde inte den höga nivån som noterades i det andra kvartalet 2018. Verksamheten för eftermarknad var fortsatt stark, vilket återspeglar aktivitetsnivån på marknaden, både för gruvor och infrastruktur. Serviceverksamheten hade en organisk ordertillväxt på 7% och Tools & Attachments hade en solid orderingång.

Framgent ser vi inga tydliga tecken på att den nuvarande marknadssituationen kommer att förändras. Därmed kvarstår vår uppfattning att efterfrågan kommer att ligga kvar på nuvarande nivå på kort sikt, med tillägget att det tredje kvartalet vanligen är något svagare än det andra.

Förbättringsåtgärder
Vi beklagar en tragisk arbetsrelaterad dödsolycka i Indien. Säkerhet är alltid prioriterat och vår olycksfallsfrekvens minskar. För att förbättra oss ytterligare har vi lanserat ett globalt initiativ för att öka säkerhetsmedvetenheten.

Inom Tools & Attachments ser vi fortsatt positiva effekter från våra effektivitetshöjande åtgärder. I linje med vår ambition att ständigt förbättra produktportföljen, vilket inkluderar att lämna områden som vi betraktar som icke kärnverksamhet, har vi under kvartalet tecknat avtal om att avyttra produktlinjen för geotekniska förbrukningsvaror. Vårt initiativ för att förbättra logistikkedjan (Supply chain) för reservdelar och förbrukningsvaror fortskrider enligt plan och gradvis förbättras tillgängligheten, transportkostnader och lagernivåer. I kvartalet togs beslutet att investera i en ny värmebehandlingsanläggning för bergborrmaskiner i Örebro. Investeringen kommer att innebära både förbättrad kvalitet och prestanda för bergborr-maskinerna. Anläggningen kommer också att öka kapa-citeten och minska kostnaderna.

Ledande inom automation och batteridrivna fordon
Vi har ett marknadsledande erbjudande inom automation, uppkoppling och batteridrivna fordon. Kundintresset och efterfrågan på dessa lösningar ökar snabbt. I kvartalet lanserade vi 6th Sense. Det är vårt nya erbjudande som möjliggör optimerade processer för våra kunder genom att ansluta maskiner, system och människor. Med hjälp av automation, informationshantering och systemintegration uppnås högre produktion till lägre driftskostnad.

För närvarande har vi mer än 2 500 uppkopplade maskiner, ett antal som ökar snabbt. Till exempel har antalet uppkopp-lade produktionsborriggar dubblerats under det senaste året. Vi ser också att uppkoppling möjliggör ökad utnyttjandegrad. Inom underjordsborrning är fler än 550 av våra borriggar utrustade för fullständig automation av borrningsprocessen. Inom ovanjordsborrning har vi den största installerade basen av autonoma rotationsborriggar och världens första helt autonoma sänkborrhammarrigg SmartROC D65 är nu i drift i Kanada. Vidare fortsätter intresset för vår nästa generations batteridrivna underjordsmaskiner att vara stort och vi vann flera order för dessa maskiner i kvartalet.

Ettårsjubileum
Den 18 juni firade vi ettårsjubileum som börsnoterat företag. Vi genomförde också vår första medarbetarundersökning, vilken visade att våra medarbetare är engagerade och ser Epiroc som en fantastisk arbetsplats. Jag är stolt över drivkraften och hängivenheten i vår organisation. Vi förbättrar kontinuerligt våra kunderbjudanden och organisationen blir allt mer effektiv, snabbrörlig och motståndskraftig.

Per Lindberg
VD och Koncernchef

En presentation och telefonkonferens kommer att hållas idag kl. 14.00. Information finns tillgänglig på epirocgroup.com/se/investors.

Denna information är sådan information som Epiroc AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 18 juli 2019 kl. 12.00.

Epiroc är en ledande global produktivitetspartner för gruv- och infrastrukturindustrin. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillverkar Epiroc innovativa, säkra och hållbara borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg. Bolaget tillhandahåller också förstklassig service och lösningar för automation och interoperabilitet. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på 38 miljarder kronor under 2018, och har över 14 000 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i över 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se.