Epiroc delårsrapport Kv3

Juli - september 2018 i korthet

• Orderingången ökade med 10% till MSEK 9 413 (8 591), organisk tillväxt på 3%
• Intäkterna ökade 27% till MSEK 9 651 (7 610), organisk tillväxt på 19%
• Rörelseresultatet uppgick till MSEK 1 898 (1 520), inklusive kostnader om MSEK 126 (15) relaterade till splitten från Atlas Copco och förändring i avsättning till långsiktiga incitamentsprogram
• Rörelsemarginalen uppgick till 19,7% (20,0), negativt påverkad med 1,3 procentenheter (0,2) av kostnader relaterade till splitt och incitamentsprogram
• Vinst per aktie före utspädning var SEK 1,18 (0,88)
• Operativt kassaflöde uppgick till MSEK 777 (1 242)
• Avtal tecknat i oktober om att förvärva en kanadensisk tillverkare av bergborrverktyg för prospektering, Fordia Group Inc., med årliga intäkter på cirka MSEK 580

VD-kommentar:

Ett solitt kvartal med stark intäkts- och resultatökning

Intäkter och resultat ökade betydligt och ordervolymerna var något högre än förra året. Intäkterna ökade med 19% organiskt till MSEK 9 651 och orderingången uppgick till MSEK 9 413, upp 3% organiskt. Vårt rörelseresultat uppgick till MSEK 1 898 inklusive kostnader på MSEK 126 relaterade till splitten från Atlas Copco och förändring i avsättning för personaloptionsprogram. Rörelsemarginalen var 21,0%, exklusive kostnaderna relaterade till splitten och personaloptionsprogram.

Efterfrågeutveckling och trender

Vi såg fortsatt ett bra sentiment och god kundefterfrågan på marknaden. Gruvproduktionen förblev hög på alla större marknader och aktiviteten inom infrastruktur fortsatte att vara bra. Orderingången var högre än föregående år och jag är nöjd med den starka orderutvecklingen för vår serviceverksamhet och även för vår ovanjordsutrustning. Vi hade dock lägre orderingång än de senaste två rekordkvartalen. Det beror delvis på färre stora order. Sådana stora order är inte jämnt fördelade över tid och det kommer följaktligen att påverka kvartalens orderingång. Orderingången är också vanligtvis lägre i kvartal tre jämfört med kvartal ett och två. För gruvutrustning fortsatte en majoritet av våra order att vara för expansion i befintliga gruvor. Under kvartalet har vi sett en nedgång i metallpriserna, men vi förväntar oss inte att det generella marknadssentimentet förändras väsentligt den närmaste tiden. Vi förväntar oss att efterfrågan kommer att ligga kvar på den nuvarande nivån.

Förbättrad produktion gav stöd till den starka intäktsökningen

Utrustningsleveranserna var i stort sett i linje med andra kvartalet. Vår fabrikskapacitet har förbättrats och vårt arbete för att få den i nivå med efterfrågan ger resultat. Rörelsemarginalen stärktes av valuta och även av tillväxten, främst inom segmentet Equipment & Service. För Tools & Attachments förbättrades marginalen något jämfört med de senaste kvartalen, stärkt av våra effektivitetsåtgärder. Rörelsekapitalet ökade under kvartalet. Detta är inte tillfredsställande och vi fortsätter att ta tag i detta både på kort och lång sikt.

Innovation

Våra innovationsinitiativ i ny teknologi genererar ett starkt intresse från våra kunder och en hög andel av utrustningen som levereras är redo för automatisering. Vårt nyinvigda kontrolltorn i Örebro är utformat för att vara en innovationsplats för att utforska och utveckla automationslösningar. Vi kommer att introducera andra generationens batteridrivna utrustning under det fjärde kvartalet. Sammanfattningsvis kommer våra kunder framgent att dra fördel av ökad produktivitet, säkerhet och energieffektivitet.

Resan för att skapa värde fortsätter

Vårt mål är att leverera lönsam tillväxt. Det är viktigt att vi fokuserar på vad som kommer att skapa värde framöver. Vi har omfattande strategier för försäljningstillväxt och flera program för effektivisering: inom leverantörskedjan, tillverkning, inköp och för service, samt initiativ för att förbättra vår flexibilitet. Vår resa fortsätter.

Per Lindberg,
VD och koncernchef

En presentation och telefonkonferens kommer att hållas idag kl.10.00. Information finns tillgänglig på epirocgroup.com/se/investors.

Ingrid Östhols, Chef Investerarrelationer

Denna information är sådan information som Epiroc AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 25 oktober kl. 07.30.

Epiroc är en ledande produktivitetspartner för gruv-, infrastruktur- och råvaruindustrierna. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillverkar Epiroc innovativa borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning, och tillhandahåller förstklassig service och förbrukningsvaror. Bolaget har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på 31,4 miljarder kronor under 2017, och har över 13 000 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i över 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se.