Epiroc diversifierar sin finansiering med hållbarhetskopplat NIB-lån

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv- och anläggningsindustrin, och Nordiska investeringsbanken (NIB) har tecknat ett 10-årigt hållbarhetskopplat låneavtal. Lånet på MUSD 150 (MSEK 1 555), som diversifierar Epirocs finansiering, är kopplat till Epirocs klimatmål, som stödjer en minskning av CO2e-utsläppen i gruv- och anläggningsindustrin.

Epirocs ambitiösa hållbarhetsmål för 2030 inkluderar att halvera sina utsläpp. Bolagets utsläppsmål, validerade 2021 av Science Based Targets initiative (SBTi), ligger i linje med att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5° C. Epiroc har också som mål att erbjuda hela sitt produktutbud i utsläppsfria alternativ till 2030.

NIB:s låneavtal innehåller tre nyckeltal (KPI:er) för Epirocs klimatmål, som kommer att följas upp årligen för att mäta framsteg och justera räntemarginalen:

• KPI 1: minska de absoluta CO2e-utsläppen i Scope 1 och 2 med 50 % från basåret 2019 till 2030.
  • KPI 2: minska de absoluta CO2e-utsläppen i Scope 3 från användningen av sålda produkter med 50 % från basåret 2019 till 2030;
  • KPI 3: uppnå ett produktutbud som inkluderar utsläppsfria alternativ för hela produktsortimentet senast 2030.

Epiroc kommer att använda medlen för allmänna bolagsändamål.

Epiroc sätter stort fokus på att tillhandahålla utrustning och lösningar som minskar utsläppen betydligt,” säger Håkan Folin, Epirocs Ekonomi- och finansdirektör. Denna finansiering, som är kopplat till våra framsteg mot våra ambitiösa 2030 hållbarhetsmål, kommer att stödja vår kontinuerliga utveckling av innovativa produkter och lösningar som minskar utsläppen samt stärker säkerheten och produktiviteten för våra kunder och i vår egen verksamhet”.

NIB:s finansiering är kopplad till Epirocs mycket ambitiösa och branschledande hållbarhetsmål. Vårt samarbete visar hur beslutsamma företagsåtgärder och finansiella instrument i rätt tid kan bidra till att minska koldioxidutsläppen i sektorer där det annars är svårt att uppnå minskningar, till exempel gruvindustrin”, säger André Küüsvek, vd för NIB.

NIB är ett internationellt finansinstitut som ägs av åtta medlemsländer: Danmark, Estland, Finland, Island, Lettland, Litauen, Norge och Sverige. Banken finansierar privata och offentliga projekt i och utanför medlemsländerna. NIB har högsta möjliga kreditvärdighet, AAA/Aaa, hos de ledande kreditvärderingsinstituten Standard & Poor’s och Moody’s.

Anna Westerlund, VP Group Treasury

anna.westerlund@epiroc.com
Karin Larsson, Chef Investerarrelationer och Media

Epiroc är en global produktivitetspartner för gruv- och anläggningskunder och accelererar transformationen mot ett hållbart samhälle. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillhandahåller Epiroc innovativ och säker utrustning som borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg för ovanjords- och underjordsapplikationer. Bolaget erbjuder också förstklassig service och annan eftermarknadssupport samt lösningar för automation, digitalisering och elektrifiering. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på mer än 60 miljarder kronor under 2023, och har cirka 19 000 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i cirka 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se