Epiroc emitterar gröna obligationer för att ytterligare avancera fossilfria lösningar

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv- och infrastrukturindustrin, har emitterat ytterligare gröna obligationer för att finansiera den fortsatta utvecklingen av hållbara produkter och lösningar som kommer att bidra till en fossilfriare värld.

Epiroc emitterade igår en grön obligation om SEK 1,5 miljarder, sin andra gröna obligation efter den första transaktionen i september 2022. Intresset från investerare var starkt med en orderbok på närmare SEK 3 miljarder. Löptiden är fem år och obligationen har en fast och en rörlig tranche om SEK 1 miljard respektive SEK 0,5 miljarder. Den fasta tranchen erhöll en kupong på 4,063% och den rörliga tranchen prissattes till 3M STIBOR plus 1,10%. Obligationen är emitterad under Epirocs Euro Medium Term Note (EMTN) program, med hänvisning till Epirocs ramverk för gröna obligationer som är tillgängligt på Epirocs Skuld-sida. Obligationerna kommer att vara listade på Euronext Dublin. Danske Bank och Handelsbanken ledde gemensamt transaktionen.

Medlen kommer att möjliggöra för oss att finansiera hållbara investeringar och uppnå våra hållbarhetsmål för 2030”, säger Håkan Folin, Epirocs Ekonomi- och finansdirektör. “Vi fortsätter att accelerera transformationen mot en mer hållbar industri och samhälle”.

Medlen kan användas för att finansiera projekt inom följande tre kategorier.
-
Produkter och produktionsteknologier. Exempel på dessa inkluderar batterielektriska maskiner, diesel-till-batteri konverteringsteknologi, automations- och digitaliseringslösningar som ökar effektiviteten och minskar utsläppen, samt miljövänliga råmaterial som till exempel fossilfritt stål.
-
Energieffektivitet. Detta kan till exempel inkludera utveckling av designlösningar och datahantering för att optimera kunders energieffektivitet samt installering av solpaneler vid Epirocs tillverkningsenheter.
-
Hållbar hantering av vatten och avloppsvatten. Detta kan inkludera utveckling av effektiv borrutrustning för vattenbrunnar och reducering av avloppsvatten i verksamheten.

Epiroc är en global produktivitetspartner för gruv- och infrastrukturkunder och accelererar transformationen mot ett hållbart samhälle. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillhandahåller Epiroc innovativ och säker utrustning som borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg för ovanjords- och underjordsapplikationer. Bolaget erbjuder också förstklassig service och annan eftermarknadssupport samt lösningar för automation, digitalisering och elektrifiering. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på 50 miljarder kronor under 2022, och har cirka 18 000 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i cirka 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se