Epiroc förvärvar amerikansk distributör av utrustning för brunnsborrning

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitetspartner för gruv- och infrastrukturindustrin, har förvärvat  tillgångarna i Noland Drilling Equipment, en amerikansk distributör av utrustning för brunnsborrning och relaterade reservdelar, service och förbrukningsvaror.

Noland Drilling är baserat i Roanoke i delstaten Virginia, USA. Bolaget har kunder i flera delstater främst i sydöstra USA.  Det har åtta anställda.

Med det här förvärvet utökar vi vår närvaro inom brunnsborrning i denna viktiga region”, säger Helena Hedblom, Epirocs Gruv- och Infrastrukturchef. ”Vi är glada att välkomna det starka teamet på Noland Drilling Equipment till Epiroc”.

Köpeskillingen är inte materiell i förhållande till Epirocs börsvärde och offentliggörs inte. Noland Drilling Equipment blir del av Epirocs division Mining and Rock Excavation Service.

Helena Hedblom, Gruv- och Infrastrukturchef

Epiroc är en ledande produktivitetspartner för gruv- och infrastrukturindustrin. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillverkar Epiroc innovativa borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning, och tillhandahåller förstklassig service och förbrukningsvaror. Bolaget har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på 31,4 miljarder kronor under 2017, och har över 13 000 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i över 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se.