Epiroc förvärvar fransk tillverkare av grävmaskinstillbehör

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv- och anläggningsindustrin, har tecknat avtal om att förvärva ACB+, en tillverkare av grävmaskinstillbehör och snabbfästen som används av anläggningsindustrin.

ACB+ är baserat i Saint Lager, Frankrike, och har flera tillverkningsenheter i landet. Det tillverkar tillbehör och snabbfästen som används på grävmaskiner för bygg och anläggning samt relaterade applikationer för skrotåtervinning och nedmontering. Snabbfästen används främst på grävmaskiner för att möjliggöra ett säkert och effektivt byte av tillbehör, såsom grävskopor och hydrauliska verktyg.

Bolaget är marknadsledande i Frankrike och har kunder över hela Europa. Det hade intäkter om cirka MSEK 365 under de 12 månaderna som slutade den 31 mars 2024, och har cirka 140 anställda.

ACB+ är känt för sin kompetens och högkvalitativa produkter och lösningar. Detta förvärv kommer att stärka vårt erbjudande av snabbfästen och tillbehör, och därigenom ge kunderna en mer komplett portfölj av produktivitetshöjande produkter och lösningar”, säger Helena Hedblom, Epirocs VD och koncernchef. “Vi ser fram emot att välkomna det starka teamet på ACB+ till Epiroc för att växa tillsammans långsiktigt”.

Förvärvet förväntas slutföras under det tredje kvartalet 2024. Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra köpeskillingen då transaktionen inte omfattas av offentliggörandeskyldighet enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.

För mer information om ACB+, se https://acbplus.com/en.

Ett ACB+ snabbfäste med en Epiroc HB 2000 hydraulisk hammare

Epiroc är en global produktivitetspartner för gruv- och anläggningskunder och accelererar transformationen mot ett hållbart samhälle. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillhandahåller Epiroc innovativ och säker utrustning som borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg för ovanjords- och underjordsapplikationer. Bolaget erbjuder också förstklassig service och annan eftermarknadssupport samt lösningar för automation, digitalisering och elektrifiering. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på mer än 60 miljarder kronor under 2023, och har cirka 18 200 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i cirka 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se