Epiroc förvärvar kanadensisk leverantör av uppkopplingslösningar för dagbrott

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv- och infrastrukturindustrin, har förvärvat 3D-P, ett kanadensiskt bolag som tillhandahåller lösningar för trådlös uppkoppling i dagbrott.

3D-P, med säte i Calgary, Kanada, tillhandahåller pålitliga lösningar för trådlös uppkoppling för gruvbolag med drift i dagbrott. Ett robust trådlöst nätverk är viktigt för att möjliggöra gruvautomation, inklusive fjärrstyrd och autonom drift. 3D-P är aktivt i Nordamerika, Chile, Peru och Australien. Det har cirka 50 anställda och hade intäkter under 2020 på cirka MSEK 110.

“Att ha pålitlig uppkoppling av hög kvalitet är centralt för gruvbolag som investerar i automation och digitalisering för att stärka säkerhet och produktivitet”, säger Helena Hedblom, Epirocs VD och koncernchef. “Vi är glada att välkomna det utmärkta teamet på 3D-P till Epiroc. Tillsammans kommer vi att se till att våra kunder lyckas med sin automations- och digitaliseringsresa”.

Transaktionen omfattas inte av offentliggörande­skyldighet enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. För mer information om 3D-P, vänligen se https://3d-p.com/.

Epirocs operatörstation BenchREMOTE

Epiroc är en vital del av ett hållbart samhälle och en global produktivitetspartner för gruv- och infrastrukturkunder. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillhandahåller Epiroc innovativ och säker utrustning som borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg för ovanjords- och underjordsapplikationer. Bolaget erbjuder också förstklassig service och annan eftermarknadssupport samt lösningar för automation, digitalisering och elektrifiering. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på 36 miljarder kronor under 2020, och har 14 000 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i över 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se.