Epiroc förvärvar verksamhet av ledande tillverkare av bergborrningsdelar i Sydafrika

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv- och anläggningsindustrin, har tecknat avtal om att förvärva verksamheten i Weco Proprietary Limited, en sydafrikansk tillverkare av precisionskonstruerade bergborrningsdelar och leverantör av relaterade reparationer och service.

Weco är baserat nära Johannesburg, Sydafrika. Bolaget har över fyra decenniers branscherfarenhet, cirka 80 anställda, och hade intäkter under räkenskapsåret som slutade den 31 maj 2023 om cirka MSEK 90. Wecos kunder är främst gruvbolag i södra Afrika med verksamhet under jord.

Det här förvärvet kommer att stärka vår tillverkningskapacitet och utöka vår produktportfölj av reservdelar i den växande och viktiga afrikanska regionen”, säger Helena Hedblom, Epirocs VD och koncernchef. "Vi ser fram emot att välkomna det starka teamet på Weco till Epiroc Group”.

Förvärvet är föremål för sedvanliga regulatoriska villkor och förväntas slutföras under andra kvartalet 2024. Transaktionen omfattas inte av offentliggörandeskyldighet enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.

Wecos enhet nära Johannesburg, Sydafrika

Epiroc är en global produktivitetspartner för gruv- och anläggningskunder och accelererar transformationen mot ett hållbart samhälle. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillhandahåller Epiroc innovativ och säker utrustning som borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg för ovanjords- och underjordsapplikationer. Bolaget erbjuder också förstklassig service och annan eftermarknadssupport samt lösningar för automation, digitalisering och elektrifiering. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på 50 miljarder kronor under 2022, och har cirka 18 100 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i cirka 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se