Epiroc kapitalmarknadsdag: strategi för lönsam tillväxt

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv- och infrastrukturindustrin, håller idag och imorgon kapitalmarknadsdag för institutionella investerare, analytiker och finansmedia. Eventet hålls i Örebro där Epirocs största nav för tillverkning och forskning och utveckling ligger.

Syftet med kapitalmarknadsdagen är att ge en uppdatering om Epirocs strategi för lönsam tillväxt. Strategiska områden som attraktiva nischer, eftermarknad, effektivisering av verksamheten, hållbarhet och bästa möjliga resultat kommer att täckas. Epiroc kommer bl.a. att diskutera de starka industritrenderna automation, digitalisering och elektrifiering; framtidens gruvor och byggarbetsplatser som blir allt säkrare och produktivare och med minskad miljöpåverkan; anledningen till bolagets rekordhöga forsknings- och utvecklingsinvesteringar; banbrytande teknologier som autonoma gruvor, system för att undvika kollisioner, och semiautomatisk sprängladdning; samt den viktiga eftermarknaden.

Vi ser fram emot att visa för investerarna hur vi vågar tänka nytt för att stärka produktiviteten och hållbarheten i våra kunders verksamhet och för samhället i stort”, säger Helena Hedblom, Epirocs VD och koncernchef. "Vi fortsätter att fokusera på att tillhandahålla kunderna med de bästa möjliga lösningarna för att optimera deras verksamhet”.

Epiroc bekräftar sina finansiella mål och upprepar sin senaste utsiktskommentar att den underliggande efterfrågan, både för utrustning och eftermarknad, förväntas ligga kvar på en hög nivå på kort sikt.

En två timmar lång direktsänd webbsändning från kapitalmarknadsdagen startar kl 16.00, med presentationer från Helena Hedblom, VD och koncernchef; Håkan Folin, Ekonomi- och finansdirektör; samt andra medlemmar av Epirocs koncernledning. Webbsändningen kommer senare att finnas tillgänglig här.

Karin Larsson, Chef Investerarrelationer och Media

Epiroc är en global produktivitetspartner för gruv- och infrastrukturkunder och accelererar transformationen mot ett hållbart samhälle. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillhandahåller Epiroc innovativ och säker utrustning som borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg för ovanjords- och underjordsapplikationer. Bolaget erbjuder också förstklassig service och annan eftermarknadssupport samt lösningar för automation, digitalisering och elektrifiering. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på 50 miljarder kronor under 2022, och har cirka 18 000 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i cirka 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se