Epiroc kapitalmarknadsdag: strategi för motståndskraftig, återkommande och lönsam tillväxt

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv- och anläggningsindustrin, håller idag kapitalmarknadsdag för institutionella investerare, analytiker och finansmedia. Eventet hålls i Las Vegas, USA, i samband med världens största mässa för gruvindustrin, MINExpo International.

Syftet med kapitalmarknadsdagen är att ge en uppdatering om hur Epiroc positionerar sig för lönsam tillväxt som är motståndskraftig och återkommande i en föränderlig värld.

Presentationen kommer att täcka:

• Epirocs solida grund, präglad av en stark kultur och hållbarhetstänk.
  • Epirocs fokus på attraktiva nischer med strukturell tillväxt, inklusive detaljer om Epirocs exponering mot gruv- och infrastrukturindustrin.
  • Höjdpunkter inom innovation, inklusive Epirocs marknadsledande position inom säkerhetslösningar och automation av blandad flotta. Epirocs automationslösningar för blandad flotta oavsett tillverkare omfattar för närvarande 3 100 fordon världen över, upp 29% från när förra kapitalmarknadsdagen hölls i juni 2023. Epiroc kommer också att presentera sina avancerade digitaliserings- och elektrifieringslösningar. Epiroc har cirka 600 elektriska fordon i drift och elektrifieringslösningar representerar nu cirka 4% av Gruppens intäkter.
  • Hur Epiroc kommer att fortsätta uppnå lönsam tillväxt inom eftermarknaden. Specifikt inom service kommer Epirocs framtida tillväxt att dra nytta av starkare och tätare kundrelationer som följd av serviceavtal, cirkulära tjänster och ökad teknologisk höjd. Epiroc kommer också att presentera intäktsstorleken för Epirocs division Digital Solutions, vilket var cirka MSEK 2 400 under de 12 månader som slutade den 30 juni 2024. Den snabba tillväxten inom digitala lösningar förväntas fortsätta och Epiroc kommer att presentera hur bolaget kommer att dra nytta av denna trend. Med Epirocs förvärv nyligen inom grävmaskinstillbehör i åtanke kommer bolaget att visa hur förvärven passar perfekt för Epiroc och hur bolagen tillsammans är väl positionerade för framtida tillväxt drivet av urbanisering, nedmontering och återvinning.
  • Epirocs modell för att optimera effektiviteten i organisationens verksamhet.
  • Epirocs framsteg på sina finansiella mål och hållbarhetsmål.

Vi ser fram emot att visa för investerarna hur vi kontinuerligt stärker Epiroc på lång sikt genom att skapa mer värde för och bygga starkare relationer med våra kunder, inklusive genom att öka deras säkerhet och produktivitet samt sänka deras utsläpp", säger Helena Hedblom, Epirocs VD och koncernchef. “Jag är stolt över att vi ligger i den teknologiska framkanten och fortsätter att påskynda omvandlingen för gruv- och anläggningsindustrin. Jag vill uttrycka min uppriktiga tacksamhet till alla anställda samt leverantörer och samarbetspartners. Partnerskap är det nya ledarskapet”.

Epiroc bekräftar sina finansiella mål och upprepar sin senaste utsiktskommentar, att man på kort sikt förväntar sig att den underliggande efterfrågan inom gruvnäringen, både för utrustning och eftermarknad, kommer att fortsatt vara på en hög nivå medan efterfrågan från bygg- och anläggningskunder förväntas vara fortsatt svag.

En fyra timmar lång direktsänd webbsändning av kapitalmarknadsdagen startar kl. 17.00, med presentationer från Helena Hedblom, VD och koncernchef; Håkan Folin, Ekonomi- och finansdirektör; samt andra medlemmar av koncernledningen. Webbsändningen kommer senare att finnas tillgänglig här.

På MINExpo International, som öppnade idag, visar Epiroc sina senaste innovationer för en hållbarare och smartare gruvdrift. Produkter som visas inkluderar en ny gruvtruck med hög kapacitet och med elektrisk drivlina och en batterielektrisk ovanjordsborrigg som båda lanseras på mässan.

Karin Larsson, Chef Investerarrelationer och Media

Alexander Apell, IR Controller

Epiroc är en global produktivitetspartner för gruv- och anläggningskunder och accelererar transformationen mot ett hållbart samhälle. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillhandahåller Epiroc innovativ och säker utrustning som borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg för ovanjords- och underjordsapplikationer. Bolaget erbjuder också förstklassig service och annan eftermarknadssupport samt lösningar för automation, digitalisering och elektrifiering. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på mer än 60 miljarder kronor under 2023, och har cirka 19 000 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i cirka 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se