Epiroc kapitalmarknadsfika: Innovation och stark eftermarknad

Stockholm: Epiroc AB, en ledande produktivitetspartner för gruv- och infrastrukturindustrin, håller idag sin kapitalmarknadsfika för institutionella investerare, analytiker och finansiell media.

Syftet med den 2,5 timmar långa presentationen är att ge en uppdatering om Epirocs strategi för lönsam tillväxt. Teman som kommer att behandlas är bl.a. innovation, eftermarknad, effektivitet och hållbarhet.

Vi ser fram emot att visa hur våra strategier och tillvägagångssätt skapar värde för kunder och aktieägare”, säger Helena Hedblom, Epirocs VD och koncernchef. “Detta inkluderar bland annat att fortsätta investera kraftigt i innovation för kundernas säkerhet och produktivitet, förstärka eftermarknadsverksamheten och arbeta för att bli ännu effektivare”.

Epiroc bekräftar sina finansiella mål och upprepar kommentaren som gavs i rapporten för det tredje kvartalet 2020 att efterfrågan, både för utrustning och eftermarknad, förväntas vara stabil på kort sikt. Epiroc noterar också att det finns fortsatt osäkerhet kring utvecklingen av Covid-19 och relaterade restriktioner som kan komma att påverka efterfrågan negativt.

Några av dagens höjdpunkter är:

• Det växande intresset och efterfrågan för automations-, digitaliserings- och elektrifieringslösningar.
  • Epiroc, genom sitt samarbete med Newcrest Mining Limited, är den första utrustningstillverkaren att tillhandahålla automationslösningar för blandad flotta underjord. Detta för deras Cadia Valley guld- och kopparverksamhet i Australien.
  • Betydande framsteg i samarbetet med Orica, som är världsledande inom kommersiell sprängning. Bolagen lanserade tidigare idag en prototyp för Avatel™, ett semiautomatiskt sprängladdningssystem som är först i sitt slag och som kommer att möjliggöra en säkrare och mer produktiv sprängningsprocess i underjordsgruvor.
  • Epiroc tillhandahåller världens största automationslösning för blandad flotta för Roy Hills järnmalmsverksamhet ovanjord i Australien.
  • Tjänster som adderar värde och serviceprodukter, så som halvtidsservice, samt arbetet med att utveckla skräddarsydda serviceprodukter för olika segment.

Kapitalmarknadsfikat inkluderar presentationer av Helena Hedblom, VD och koncernchef; Anders Lindén, Ekonomi- och finansdirektör; Sami Niiranen, Chef Underground-divisionen; José Manuel Sánchez, Chef Surface-divisionen; och Jess Kindler, Chef Parts & Services-divisionen. Webbsändningen börjar 15.00 och sänds live för registrerade deltagare. Registrering görs på www.epirocgroup.com/en/cmd2020Webbsändningen kommer också att vara tillgänglig på vår hemsida efter eventet.

Epiroc är en ledande global produktivitetspartner för gruv- och infrastrukturindustrin. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillverkar Epiroc innovativa, säkra och hållbara borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg. Bolaget tillhandahåller också förstklassig service och lösningar för automation och interoperabilitet. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på 41 miljarder kronor under 2019, och har cirka 14 000 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i över 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se.