Epiroc konsoliderar sin europeiska tillverkning av hydrauliska tillbehör

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv- och anläggningsindustrin, vidtar åtgärder för att främja effektiviteten inom sitt Tools & Attachments-segment. Främst kommer det att konsolidera sin europeiska tillverkning av hydrauliska tillbehör för att förbättra konkurrenskraften. Till följd av detta kommer tillverkningen i Essen, Tyskland, att stängas.

Epiroc kommer att konsolidera tillverkningen av hydrauliska tillbehör i Europa till andra befintliga produktionsanläggningar i Fagersta och Kalmar, samt i Dermbach, Tyskland. Konsolideringen kommer att stärka Epirocs konkurrenskraft. Epirocs verksamhet i Essen planeras att stängas i slutet av 2025. Cirka 130 anställda kommer att påverkas.

Vi beklagar att denna konsolidering kommer att påverka våra kollegor i Essen. Dessa åtgärder är dock nödvändiga för att säkerställa att vi förblir konkurrenskraftiga inom hydrauliska tillbehör”, säger Helena Hedblom, Epirocs VD och koncernchef. “Vi kommer att se till att våra kunder får de bästa möjliga produkterna och lösningarna även framåt”.

Omstruktureringskostnaden beräknas till cirka MSEK 155 och kommer att redovisas under fjärde kvartalet 2023.

Hydrauliska tillbehör, vanligtvis fästa på grävmaskiner, används vid applikationer inom anläggning, demolering, återvinning och bergbrytning.

Epiroc har även tillverkning av hydrauliska tillbehör i USA, Indien och Sydkorea.

I ytterligare en åtgärd för att öka effektiviteten och främja hållbar lönsamhet har Epiroc beslutat att upphöra med produktionen vid sin mindre anläggning för rotationsrör och tillbehör i Perth, Australien. Epirocs mål är att samtliga av anläggningens anställda ska erbjudas nya tjänster inom bolaget. Även denna anläggning tillhör segmentet Tools & Attachments.

Från vänster: En hydraulisk betongsax, magnet och hydraulhammare,
var och en fäst på en grävmaskin, är några av Epirocs hydrauliska tillbehör.

Epiroc är en global produktivitetspartner för gruv- och anläggningskunder och accelererar transformationen mot ett hållbart samhälle. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillhandahåller Epiroc innovativ och säker utrustning som borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg för ovanjords- och underjordsapplikationer. Bolaget erbjuder också förstklassig service och annan eftermarknadssupport samt lösningar för automation, digitalisering och elektrifiering. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på 50 miljarder kronor under 2022, och har cirka 18 100 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i cirka 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se