Epiroc lämnar verksamhet för förbrukningsvaror för handhållen bergborrutrustning i Kina

Stockholm: Epiroc AB, en ledande produktivitetspartner för gruv- och infrastrukturindustrin, har beslutat att omstrukturera tillverkningen av handhållen bergborrutrustning och -verktyg i Kina, och lämna olönsamma verksamheter. Det är del av Epirocs pågående åtgärder för att optimera sin produktportfölj och fokusera på kärnverksamheten för att öka fokus och effektivitet.

Omstruktureringen omfattar huvudsakligen stängning av produktionsanläggningen för förbrukningsvaror för handhållna borrmaskiner i Shandong, Kina, samt avyttring av vissa tillgångar. Det förväntas slutföras innan årets slut 2019. Verksamheten har en årlig intäkt på cirka MSEK 125, och cirka 300 anställda kommer att påverkas.

Det är tråkigt att en del av våra anställda påverkas negativt. Denna omstrukturering är dock nödvändig för att säkerställa vår långsiktiga konkurrenskraft”, säger Helena Hedblom, Gruv- och infrastrukturchef. ”Vi fortsätter att optimera vår produktportfölj för att fokusera på strategiska kärnområden”.

Som tidigare meddelats slutförde Epiroc i september avyttringen av sin produktlinje för geotekniska förbrukningsvaror.

De omstrukturerade och avyttrade verksamheterna ingår i divisionen Rock Drilling Tools inom segmentet Tools & Attachments, och relaterade kostnader på MSEK 179 har bokförts under tredje kvartalet.

För mer information vänligen kontakta:

Epiroc är en ledande global produktivitetspartner för gruv- och infrastrukturindustrin. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillverkar Epiroc innovativa, säkra och hållbara borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg. Bolaget tillhandahåller också förstklassig service och lösningar för automation och interoperabilitet. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på 38 miljarder kronor under 2018, och har över 14 000 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i över 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se.