Epiroc lanserar global föräldraledighetspolicy för att främja inkludering

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv- och infrastrukturindustrin, lanserar en ny föräldraledighetspolicy som garanterar minst 12 veckors betald föräldraledighet i hela den globala organisationen. Den könsneutrala policyn syftar till att främja en ännu mer inkluderande och mångfaldig kultur.

Den nya policyn, kallad When life transforms”, gäller alla nyblivna föräldrar, inklusive samkönade, surrogat- och adoptivföräldrar. Ledigheten kan tas ut när som helst under det första året av föräldraskapet.

På Epiroc vill vi accelerera transformationen mot en mer hållbar industri”, säger Helena Hedblom, Epirocs VD och koncernchef. “En viktig del av denna transformation är fokuseringen på inkludering och mångfald. Vi vill skapa en kultur som stödjer jämlikt föräldraskap genom att ge varje nybliven förälder möjlighet att tillbringa mer tid med sitt barn och balansera karriär och familjeansvar”.

Den nya policyn gäller alla Epiroc-anställda över hela världen. Många länder har för närvarande lokala standarder som är mer fördelaktiga än de 12 veckorna, vilket naturligtvis kommer att åsidosätta denna policy. Men i flera länder kan föräldraledigheten vara betydligt kortare, och på många ställen har pappor ingen föräldraledighet alls; de kommer nu att omfattas av denna globala policy.

Policyn rullas ut i Epirocs lokala enheter världen över under första halvåret i år.

Vår nya föräldraledighetspolicy ger alla kollegor runt om i världen som är nyblivna föräldrar garanterat minst 12 veckors betald ledighet för att knyta an till sitt nya barn och anpassa sig till sin nya roll i livet, säger Nadim Penser, Epirocs Senior Vice President Brand & Communication, Human Resources and SHEQ. ”Vi är övertygade om att detta kommer att vara en värdefull fördel både för våra anställda och för oss som bolag. En kultur av inkludering och mångfald är avgörande för att främja innovation och kreativitet, och också bidragande till ett hållbart samhälle. Vi hoppas också det kan locka hög-kvalificerade kandidater som letar efter en organisation med rätt värderingar och kultur.”

Stockholm-baserade Epiroc har cirka 17 000 anställda globalt.

Epiroc är en global produktivitetspartner för gruv- och infrastrukturkunder och accelererar transformationen mot ett hållbart samhälle. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillhandahåller Epiroc innovativ och säker utrustning som borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg för ovanjords- och underjordsapplikationer. Bolaget erbjuder också förstklassig service och annan eftermarknadssupport samt lösningar för automation, digitalisering och elektrifiering. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på 50 miljarder kronor under 2022, och har cirka 17 000 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i cirka 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se