Epiroc och partners samarbetar i nytt EU-projekt för koldioxidneutral hållbar gruvdrift

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv- och infrastrukturindustrin, har startat ett nytt samarbetsprojekt, finansierat av Europeiska Unionen, tillsammans med flera gruvbolag, utrustnings- och systemtillverkare och universitet.  Projektet, som löper över tre år och heter NEXGEN SIMS, kommer att stödja utvecklingen av ny teknik, metoder och processer som möjliggör en mer hållbar och effektiv koldioxidneutral gruvdrift.

En viktig del i projektet är att utveckla och testa autonoma koldioxidneutrala gruvprocesser. Detta inkluderar användning av batterielektrisk gruvutrustning, fullt utnyttjande av 5G för optimal uppkoppling och positionering, autonom hantering av material, AI-driven övervakning av trafik och flottor samt samarbete mellan maskiner. Epiroc-maskiner som blir del av projektet inkluderar bland annat lastaren Scooptram ST14 Battery och gruvtrucken Minetruck MT42 Battery. Projektet fokuserar också på framtidens gruvarbetare – ”den moderna gruvarbetaren” – och säkerhet, till exempel genom att utveckla autonom teknik för gruvinspektion.

Projektet koordineras av Epiroc, och övriga projektpartners är gruvbolagen Boliden, Agnico Eagle Finland, KGHM Polska, K+S och OZ Minerals; tjänste- och systemleverantörerna Ericsson, Mobilaris MCE, AFRY och KGHM Cuprum; affärsutvecklingsbolaget LTU Business och universiteten Luleå tekniska universitet och RWTH Aachen University – samtliga baserade i Europa, utom OZ Minerals som är baserade i Australien.

Samarbete och partnerskap bland intressenter med olika kompetensområden blir allt viktigare för att framgångsrikt kunna avancera komplexa digitala och automatiserade system som kommer att förbättra gruvindustrins miljöpåverkan, arbetsmiljö och produktivitet”, säger Helena Hedblom, Epirocs VD och koncernchef. ”Vi är stolta över att vara del av och leda NEXGEN SIMS-projektet, som kommer att spela en avgörande roll i denna positiva utveckling”.

NEXGEN SIMS bygger på det framgångsrika EU-finansierade SIMS, ett H2020-projekt som också koordinerades av Epiroc. SIMS pågick mellan 2017 och 2020 och spelade en viktig roll i att avancera hållbar gruvdrift, delvis genom att använda batterielektriska maskiner.

NEXGEN SIMS, som står för Next Generation Carbon Neutral Pilots for Smart Intelligent Mining Systems, startade den 1 maj 2021 och kommer att pågå till den 30 april 2024. Projektets totala budget är 16 miljoner euro.

Epirocs batterielektriska underjordslastare Scooptram ST14 Battery är en av de maskiner som kommer att användas i NEXGEN SIMS-projektet

Epiroc är en vital del av ett hållbart samhälle och en global produktivitetspartner för gruv- och infrastrukturkunder. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillhandahåller Epiroc innovativ och säker utrustning som borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg för ovanjords- och underjordsapplikationer. Bolaget erbjuder också förstklassig service och annan eftermarknadssupport samt lösningar för automation, digitalisering och elektrifiering. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på 36 miljarder kronor under 2020, och har 14 000 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i över 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se