Epiroc publicerar års- och hållbarhetsredovisning för 2021

Stockholm: Epiroc AB, en ledande produktivitetspartner för gruv- och infrastrukturindustrin, publicerade idag sin års- och hållbarhetsredovisning för 2021.

Rapporten beskriver hur Epiroc skapade värde för aktieägare, kunder och samhälle. Höjdpunkter under året inkluderade att:

• Hög kundaktivitet i kombination med ökad investeringsvilja ledde till rekordhög orderingång. Intäkter ökade och rörelseresultat och marginal var rekordhöga, trots utmaningar med covid-19-pandemin och i leveranskedjan.
  • Trots utmaningarna lyckades Epiroc hålla verksamheten igång. Den starka lokala närvaron runt världen, speciellt inom service, gjorde det möjligt att vara nära och stötta kunder. Detta stärkte Epirocs kundrelationer ytterligare.
  • Nya serviceerbjudanden uppnådde stark tillväxt. Dessa erbjudanden inkluderar halvtidsservice, renovering av komponenter, batterier som tjänst, elektrisk infrastruktur och licensavgifter.
  • Epiroc stärkte ytterligare sin marknadsledande position inom automation. Kunder var alltmer villiga att investera i automation, inklusive autonoma och fjärrstyrda flottor. Automationslösningarna gynnar kunder genom att stärka produktivitet, förbättra säkerhet, minska utsläpp, och reducera total ägandekostnad.
  • Epiroc gjorde ytterligare framsteg inom hållbarhetsområdet. I november validerade initiativet Science Based Targets målen att till 2030 halvera absoluta CO2e-utsläpp i egna verksamheten och från användningen av sålda produkter.
  • Åtta förvärv genomfördes, vilket ökar årliga intäkterna med cirka 3%. De förvärvade bolagen breddar Epirocs erbjudande av lösningar för automation, digitalisering och elektrifiering, samt utökar eftermarknadserbjudandet.

Års- och hållbarhetsredovisningen beskriver Epirocs styrkor och mål, inklusive affärsmodell, värdeskapande, samt bolagets fokusområden inom hållbarhet. Rapporten är tillgänglig på www.epirocgroup.com/se/investors.

Denna information är sådan information som Epiroc AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 3 mars 2022 kl. 13.00.

Epiroc är en vital del av ett hållbart samhälle och en global produktivitetspartner för gruv- och infrastrukturkunder. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillhandahåller Epiroc innovativ och säker utrustning som borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg för ovanjords- och underjordsapplikationer. Bolaget erbjuder också förstklassig service och annan eftermarknadssupport samt lösningar för automation, digitalisering och elektrifiering. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på 40 miljarder kronor under 2021, och har mer än 15 500 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i över 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se