Epiroc slutför förvärv av majoritetsandel i australiensisk leverantör av uppkopplingslösningar för gruvor

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv- och infrastrukturindustrin, har slutfört förvärvet av en majoritetsandel (53%) av Radlink, ett australiensiskt bolag som tillhandahåller gruvor med lösningar för trådlös uppkoppling.

Radlink, baserat i Perth, Australien, designar, levererar, och integrerar trådlösa data- och röstkommunikationsnätverk och stödjande infrastruktur till ovan- och underjordsgruvor i hela Australien. Robusta trådlösa nätverk är avgörande för att stödja automation av gruvdrift, inklusive autonoma och fjärrstyrda lösningar, som i sin tur stärker säkerheten och produktiviteten. Bolaget har ungefär 330 anställda och hade intäkter under räkenskapsåret som slutade den 30 juni 2022 om cirka MSEK 1 040.

Epiroc meddelade den 19 september 2022 att det hade tecknat avtal om att förvärva majoritetsandelen.

Transaktionen omfattas inte av offentliggörande­skyldighet enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. För mer information om Radlink, vänligen se www.radlink.com.au.

En kommunikationsnätverksplats byggd av Radlink

Epiroc är en vital del av ett hållbart samhälle och en global produktivitetspartner för gruv- och infrastrukturkunder. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillhandahåller Epiroc innovativ och säker utrustning som borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg för ovanjords- och underjordsapplikationer. Bolaget erbjuder också förstklassig service och annan eftermarknadssupport samt lösningar för automation, digitalisering och elektrifiering. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på 40 miljarder kronor under 2021, och har mer än 15 500 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i över 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se