Epiroc slutför förvärv av verksamhet i ledande tillverkare av bergborrningsdelar i Sydafrika

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv- och anläggningsindustrin, har slutfört förvärvet av verksamheten i Weco Proprietary Limited, en sydafrikansk tillverkare av precisionskonstruerade bergborrningsdelar och leverantör av relaterade reparationer och service.

Weco är baserat nära Johannesburg, Sydafrika. Bolaget har över fyra decenniers branscherfarenhet, cirka 80 anställda, och hade intäkter under räkenskapsåret som slutade den 31 maj 2023 om cirka MSEK 90. Wecos kunder är främst gruvbolag i södra Afrika med verksamhet under jord.

Epiroc meddelade den 12 december 2023 att det hade tecknat avtal om att förvärva Weco.

Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra köpeskillingen då transaktionen inte omfattas av offentliggörandeskyldighet enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.

Wecos enhet nära Johannesburg, Sydafrika

Epiroc är en global produktivitetspartner för gruv- och anläggningskunder och accelererar transformationen mot ett hållbart samhälle. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillhandahåller Epiroc innovativ och säker utrustning som borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg för ovanjords- och underjordsapplikationer. Bolaget erbjuder också förstklassig service och annan eftermarknadssupport samt lösningar för automation, digitalisering och elektrifiering. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på mer än 60 miljarder kronor under 2023, och har cirka 18 200 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i cirka 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se