Epiroc vinner stor gruvutrustningsorder i Mexiko

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv- och anläggningsindustrin, har vunnit en stor order i Mexiko från kanadensiska gruvservicebolaget Dumas Contracting Ltd. för underjordsgruvutrustning och relaterade tjänster och lösningar.

Dumas, ett dotterbolag till STRACON Group, en ledande leverantör av toppmoderna lösningar för både underjords- och ovanjordsapplikationer över hela Amerika, är en fullserviceentreprenör för gruvdrift under jord. Bolaget har beställt en rad Epiroc-riggar för ortdrivning, produktionsborrning och bergförstärkning, samt lastare och gruvtruckar för användning i en silvergruva i norra Mexiko.

Ordern värderas till cirka MSEK 200 och bokades under första kvartalet 2024.

Vi har haft ett framgångsrikt partnerskap med Dumas i Kanada och USA under flera år. Vi är glada över att nu kunna stödja dem även i Mexiko så att de i sin tur kan förse sina gruvkunder med de bästa möjliga lösningarna för att stärka säkerheten och produktiviteten”, säger Helena Hedblom, Epirocs VD och koncernchef.

Efter årtionden av framgångsrikt partnerskap samarbetar vi återigen med Epiroc för att tillhandahålla utrustningslösningar till ett av våra viktiga projekt i Mexiko.Tack vare att båda parter utvecklade en gemensam förståelse för leverans av tjänsterna kommer Dumas att skapa värde för våra gruvkunder”, säger Paolo Herrera, Vice President Operations, Mexiko, på Dumas. "Vi ser fram emot att leverera gruvtjänster i världsklass som bygger på säker och produktiv prestanda".

Den beställda utrustningen inkluderar Boomer 282 och Boomer S1D ortdrivningsriggar, Boltec S och Boltec 235H bergförstärkningsriggar, Simba S7 produktionsborriggar, Scooptram ST1030 och Scooptram ST7 lastare samt Minetruck MT2200 och Minetruck MT436B gruvtruckar. Epiroc kommer också att tillhandahålla reservdelar, borrverktyg, teknisk service och träning på plats, samt säkerhetsstärkande digitala lösningar som inkluderar översyn av tillgångar.

Ordern följer en mindre order från Dumas i det fjärde kvartalet 2023 då Dumas beställde riggarna Boomer 282 och Boltec 235 för användning vid en ny guldgruva i Mexiko.

​​​​​​
Epirocs Boltec S bergförstärkningsrigg är del av ordern från Dumas.

Epiroc är en global produktivitetspartner för gruv- och anläggningskunder och accelererar transformationen mot ett hållbart samhälle. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillhandahåller Epiroc innovativ och säker utrustning som borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg för ovanjords- och underjordsapplikationer. Bolaget erbjuder också förstklassig service och annan eftermarknadssupport samt lösningar för automation, digitalisering och elektrifiering. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på mer än 60 miljarder kronor under 2023, och har cirka 18 200 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i cirka 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se