Epiroc vinner stor order inklusive batterimaskiner och automationslösningar för ny gruva i Kanada

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv- och infrastrukturindustrin, har vunnit en stor order för utrustning, inklusive batterielektriska maskiner och automationslösningar, från Canadian Malartic Partnership, som kommer att användas i en stor ny underjordsguldgruva som är under konstruktion.

Canadian Malartic Partnership bygger den nya Odyssey-gruvan i Malartic, Quebec, Kanada, som kommer att bli en av Kanadas största guldgruvor. Den beställda utrustningen inkluderar flera olika borriggar, lastare, och gruvtruckar – varav några kommer att bli batteridrivna. Automationslösningarna inkluderar Minetruck Automation och Scooptram Automation, vilka är del av Epirocs 6th Sense-utbud av digitala lösningar. Genom att kombinera dessa lösningar med Epirocs Traffic Management System optimeras materialhantering i gruvan, vilket ger fördelar som att praktiskt taget eliminera risken för kollisioner.

“Canadian Malartic Partnership tar ett jättekliv framåt med den nya underjordsgruvan där våra batterielektriska och andra avancerade maskiner med toppmoderna automations- och trafikhanteringslösningar kommer att bidra till att optimera säkerhet och produktivitet”, säger Helena Hedblom, Epirocs VD och koncernchef. “Epiroc och Canadian Malartic Partnership har samarbetat framgångsrikt länge, och vi ser fram emot att fortsätta bidra till deras framgång”.

Utrustningsordern bokades i det första kvartalet 2022 och inkluderar även utbildning och träning genom användning av sofistikerade simulatorer. Detta är den andra utrustningsordern från Canadian Malartic Partnership. Epiroc vann också en stor order för borriggar, lastare, och gruvtruckar i det tredje kvartalet 2021. Epiroc kommer också att tillhandahålla service och reservdelar, samt expertis på elektrifieringslösningar. Odyssey-gruvan ligger strax väster om Canadian Malartic Partnerships dagbrott för guld, som fortfarande är i drift, och till vilken Epiroc tidigare år har tillhandahållit Pit Viper ovanjordsborriggar.

“Under åren har Epiroc tydligt visat sin vilja att vara ledande inom den tekniska utvecklingen av gruvutrustning, oavsett om det gäller elektrifiering eller automation. Det är uppenbart att denna övergång inte kommer att ske av sig själv. Vi är priviligierade att Epiroc har föreslagit att vi samarbetar för att effektivt kunna integrera deras utrustning i Odyssey-gruvan och aktivt delta i denna utveckling. Fördelarna med detta samarbete kommer att bidra till att göra gruvor ännu säkrare och jobben ute i fält mer tillgängliga”, säger Patrick Mercier, Chef för Odyssey-gruvan.

Canadian Malartic Partnership är ett 50/50 partnerskap mellan Yamana Gold och Agnico Eagle.

Utrustningen som beställdes i det första kvartalet inkluderar batterielektriska versioner av Boltec bergförstärkningsrigg, Simba produktionsborrigg, och Boomer ortdrivningsrigg. Det inkluderar också en Easer stigortsmaskin, Scooptram lastare, och Minetruck gruvtruckar. Maskinerna kommer att utrustas med Epirocs telematiksystem Certiq, vilket möjliggör intelligent övervakning av maskinprestanda och produktivitet i realtid.

Obs: Epiroc definierar en stor order som minst MSEK 100 i värde.

Epirocs Boltec M10 Battery bergförstärkningsrigg är del av ordern från Canadian Malartic Partnership

Epiroc är en vital del av ett hållbart samhälle och en global produktivitetspartner för gruv- och infrastrukturkunder. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillhandahåller Epiroc innovativ och säker utrustning som borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg för ovanjords- och underjordsapplikationer. Bolaget erbjuder också förstklassig service och annan eftermarknadssupport samt lösningar för automation, digitalisering och elektrifiering. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på 40 miljarder kronor under 2021, och har mer än 15 500 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i över 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se