Epiroc vinner stor utrustningsorder för ny gruva i Kanada

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv- och infrastrukturindustrin, har vunnit en stor utrustningsorder för dagbrott från IAMGOLD Corp. i Kanada. Genom avancerad automation kommer utrustningen att optimera säkerheten och produktiviteten i produktionen i guldgruvan, som för närvarande håller på att byggas.

IAMGOLD har beställt flera Pit Viper 231 och SmartROC D65 borriggar för användning vid Côté Gold i Ontario, Kanada, ett dagbrott för brytning av guld som håller på att byggas. Produktionen förväntas påbörjas under andra halvåret 2023. Pit Viper-riggarna kommer att levereras fullt autonoma och SmartROC D65-riggarna kommer vara redo för fjärrstyrd drift.

Ordern värderas till cirka MSEK 130 och bokades under tredje kvartalet 2021.

IAMGOLD, en återkommande Epiroc-kund, tar säkerhet, hållbarhet och produktivitet extremt seriöst”, säger Epirocs VD och koncernchef Helena Hedblom. “Nu när IAMGOLD förbereder ett nytt spännande gruvprojekt är vi självklart stolta över att bidra till deras framgångar med våra avancerade maskiner och lösningar för autonom drift.”

Ovanjordsborriggarna Pit Viper 231 och SmartROC D65 är byggda för att klara de tuffaste gruvmiljöer, samtidigt som de optimerar produktivitet, säkerhet och bränsleeffektivitet. Avancerade funktioner inkluderar Epirocs telematiksystem Certiq, vilket möjliggör automatiserad och intelligent övervakning av produktivitet och maskinprestanda. Läs mer om Pit Viper 231 här och om SmartROC D65 här.

Epirocs Pit Viper borriggar kommer att bli fullt autonoma när de är i drift hos IAMGOLD

Epiroc är en vital del av ett hållbart samhälle och en global produktivitetspartner för gruv- och infrastrukturkunder. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillhandahåller Epiroc innovativ och säker utrustning som borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg för ovanjords- och underjordsapplikationer. Bolaget erbjuder också förstklassig service och annan eftermarknadssupport samt lösningar för automation, digitalisering och elektrifiering. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på 36 miljarder kronor under 2020, och har 14 000 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i över 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se