Epirocs divisionschef Sami Niiranen lämnar bolaget

Stockholm: Sami Niiranen, Chef för Epirocs Underground-division, kommer att lämna Epiroc för en position utanför Gruppen. Sami Niiranen kommer att avsluta sin anställning senast maj 2024.

Jag vill tacka Sami redan nu för hans många år av enastående service,” säger Helena Hedblom, Epirocs VD och koncernchef. Han har spelat en nyckelroll i att göra Epiroc till ett framgångsrikt bolag och är en uppskattad medlem av koncernledningen. Vi önskar honom all lycka i sin nya roll”.

Sami Niiranen, född 1972, har haft flera ledande befattningar inom Gruppen sedan han började 2004, bland annat som chef för bolagets verksamhet i Ghana och Finland. 2018 utsågs han till sin nuvarande position som chef för den globala Underground-divisionen, och han har varit medlem i Epirocs koncernledning sedan 2020.

Det har varit en fantastisk resa under dessa nästan 20 år, först på Atlas Copco och sedan Epiroc”, säger Sami Niiranen. Jag vill tacka alla mina uppskattade kollegor samt kunder och andra intressenter”.

Rekryteringen av en efterträdare till rollen som chef för Underground-divisionen kommer att påbörjas snart. Sami Niiranen kommer att hjälpa till med att säkra en smidig övergång.

Sami Niiranen

Epiroc är en global produktivitetspartner för gruv- och anläggningskunder och accelererar transformationen mot ett hållbart samhälle. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillhandahåller Epiroc innovativ och säker utrustning som borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg för ovanjords- och underjordsapplikationer. Bolaget erbjuder också förstklassig service och annan eftermarknadssupport samt lösningar för automation, digitalisering och elektrifiering. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på 50 miljarder kronor under 2022, och har cirka 18 100 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i cirka 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se